אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, קיימה היום (ראשון) סיור בבית המעצר אבו כביר.

סיור זה הינו חלק מסדרת סיורים ביוזמת יו"ר הועדה, ח"כ כהן, ומטרתה לוודא שתנאי המאסר והמעצר של האסירים במדינת ישראל הינם נאותים. בסיור השתתפו גם חברי הכנסת דב חנין וניצן הורוביץ.

בפתח הסיור הסביר מפקד המחוז, גונדר טאפש מקמל, כי בית המעצר ת"א הינו מבנה ישן (הוקם כמצודה בריטית בשנת 1937) המשמש כמתקן קצה עצמאי - בית מעצר יחידי המשרת את כל מחוז ת"א. בשנת 1970 נבנתה קומה שלישית ונוספו בשנת 1984 שני אגפים חדשים. מפקד בית המעצר, סג"ד סאלח מחמוד, ציין כי עד לשנת 2007 היה בית המעצר באחריות משטרת ישראל.

מאז, השב"ס קיבל אחריות על ניהל האסירים והמתקן, והמצב שופר מאד. תקן הכליאה הנוכחי בבית המעצר עומד על 480 ואולם, המצבה בפועל עומדת על 438 עצורים ואסירים. בבית המעצר הפרדה מוחלטת בין אוכלוסיות שונות (גברים, נשים, קטינים וטעוני הגנה).

רב כלאי אביטל, הממונה על הטיפול בעציר, ציינה כי כיום היא פועלת בקרב העצירים, באמצעות שילוב גורמים טיפוליים שונים, כבר בשלב הראשון של המעצר. יש מגוון מטפלים המתערב כבר בקבלת העציר ומלווה אותו – עובדות סוציאליות, קרימינולוגית, ואפילו רב הכלא. אחת הסדנאות הייחודיות שכל עצור רשאי להשתתף בהן היא סדנת התמודדות עם מעצר ראשון.

ח"כ אמנון כהן, הדגיש בפני סגל בית המעצר כי הסיור מתקיים, בין השאר, על רקע דו"ח הסניגוריה הציבורית, שהצביע על ליקויים רבים, ביניהם: נוכחות מועטה של רופא, מיעוט עובדים סוציאליים, נוכחות מקקים בתאים, אי-הפרדה בין שירותים למקלחות ואין תנורי חימום בתאים.

מפקד המתקן השיב על שאלותיו של ח"כ כהן, ואמר כי יש נוכחות של רופא במהלך כל שעות היום יחד עם שלושה חובשים. בלילה נוכחים כל העת שני חובשים. קיימים שבעה עובדות סוציאליות (אחת לכל שמונים עצורים). קיימת הדברה נגד מקקים בכל ארבעה חודשים. לגבי מיזוג אוויר, אכן אין מיזוג אוויר בתא אך יש שני מאוורים לכל תא. תנורים אינם קיימים בתאים מסיבות בטיחותיות וקיימת חלוקת מזון בשפע רב .

ח"כ אמנון כהן ציין כי ביוזמתו, שב"ס והרשות לשיקום האסיר החלו בתכנית ייחודית לעידוד אסירים לתעסוקה לאחר שחרורם. "יש להרחיב את ההשקעה בתכנית המעניקה סיכויי תעסוקה לאחר שחרורו האסיר" אמר ח"כ כהן. ח"כ כהן אמר גם כי יש להתייחס באופן מיוחד לעצירים הנעצרים בפעם הראשונה בחייהם כעצורים. סטטיסטית, מחצית מעצורים אלו משוחררים ללא שיוגש נגדם כתב אישו כלל. המעצר הראשון הינו טראומטי המיוחד עבורם ונחרט אצלם כחוויה נוראית. ח"כ כהן הציע כי עצירים אלו יופרדו מעצירים אחרים והיחס אליהם יהיה שונה עד אשר יתברר מעמדם המשפטי.

ח"כ דב חנין הזכיר כי העצור הינו למעשה חף מפשע ולכן בית המעצר הנוכחי הוא מקום נורא עבורו. "יש לומר לזכות השב"ס, שמאז העברת ניהול בתי המעצר לידיהם, היחס לעציר טוב מאשר בעבר. עם זאת, השאיפה היא שבעתיד העציר יישב אמנם במקום מבודד המאפשר חקירה אך תנאי המחיה בו יהיו סבירים ודומים לאו קודם מעצרו", אמר ח"כ חנין.

בסיור נצפו תנאי כליאה סבירים, עם זאת, ח"כ אמנון כהן אמר כי ראוי שהמדינה תשקול את הרחבת מרחב המחיה של האסיר העומד כיום על כ- 3.5 מ"ר לעומת מרחב כפול במדינות אירופה.