אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

הועדה המשותפת (פנים-כלכלה) לרפורמה בחוק התכנון והבנייה, בראשות ח"כ אמנון כהן, תחל מחר בבוקר (שני) במרתון דיונים בהסתייגויות לחוק והצבעות על סעיפי החוק השונים.

במהלך ה"מרתון" יכנסו הדיונים אל תוך שעות הלילה המאוחרות (יום ג', עד 24:00) והם צפויים להסתיים רק ביום חמישי לפנות בוקר.  מדובר ברפורמה הכוללת ביותר שהתבצעה בחוק התכנון והבנייה מאז חקיקתו בשנת 1965. בחוק כ- 630 סעיפים והוגשו לו עד היום מעל 1000 הסתייגויות שיידונו במהלך שלושת הימים הקרובים.

ח"כ אמנון כהן (ש"ס) מרכז את עבודת הקואליציה על החוק ואילו ח"כ דב חנין מרכז את עבודת האופוזיציה על החוק.

דיוני הועדה התפרסו על כ- 56 ישיבות עבודה ארוכות והתקיימו בשקיפות מרבית, כאשר כל גוף ציבורי שרצה להעיר על סעיפי החוק השונים, היה יכול להעביר את הערותיו ואלו נשמעו בוועדה ואף הועלו לאחר מכן לאתר מיוחד שהוקם לצורך דיוני הועדה. בסוף השבוע שעבר, דחה בית המשפט העליון את עתירתם של מספר ארגוני סביבה שטענו כי הליכי החקיקה של הרפורמה הם הליכי בזק. הדיון המורכב בחוק הביא למו"מ מדוקדק בין הקואליציה והאופוזיציה, שבסופה הוחלט על דיון ענייני ללא "פיליבסטר" (דיון סרק להתשת יוזמי החוק). צפויים כ- 35 סבבי דיון בהסתייגויות והצבעות על פי חלקי החוק ופרקיו השונים.

מורכבות הדיון הצריכה את ועדת הכנסת להחליט על סדרי דיון מיוחדים הנכנסים אל שעות הלילה המאוחרות.

הדיון בהסתייגויות וההצבעות בוועדה יתחילו למחרת, יום ב' 12.3.2012 בשעה 09:00, ויימשכו עד השעה 18:00, לפני ההצבעות במליאה על הצעות האי-אמון (אם יוגשו). הדיון בוועדה יימשך למחרת, יום ג', החל בשעה 09:00 ועד השעה 24:00. הדיון בוועדה יימשך למחרת, יום ד', החל בשעה 8:30 ועד השעה 12:30 / שעת תחילת ההצבעות במליאה, ומיד בסיום ההצבעות במליאה על הצעות החוק בדיון המוקדם יתחדשו הדיון וההצבעות בוועדה וימשכו עד סיום הדיון וההצבעות על כל ההסתייגויות וסעיפי הצעת החוק.

כזכור, הממשלה שיזמה את הצעת החוק ביקשה לייעל את הליכי התכנון והבניה וליצור מצב בו "תכנית אחת תידון בוועדה אחת". מצב זה יוצר מצב בו מתנגדי החוק חוששים מהקטנת זכות הערר וריבוי הליכים משפטיים בבתי משפט. כמו כן עד כה לא ברור האם יישארו בחוק מנגנוני ההגנה על השטחים הפתוחים דוגמת הולקחש"פ – הוועדה לשימור קרקעות חקלאיות ושטחים פתוחים. כמו כן, לא ברור עתידם של התכניות המחוזיות. שאלות אלו ואחרות ייפתרו במהלך הימים הקרובים.

במהלך הדיונים הושגו גם הישגים ציבוריים חשובים. לדוגמא, לראשונה, ח"כ אמנון כהן הצליח לשלב את המושג "דיור בר השגה" בחוק התכנון והבניה. המושג יתבטא בתחילה בבניה  להשכרה לדיור מוזל, אך ניתן יהיה להרחיבו. כמו כן שופר תהליך ביזור הסמכויות בתכנון ובנייה. מחר צפוי ח"כ אמנון כהן לפרט את הישגי החוק.