תינוק
תינוקצילום: פלאש 90

משרד התמ"ת מפרסם מדי שנה את דרגות השכר לפיהן מקבלות האמהות הזכאיות לכך, הנחה בשכר הלימוד עבור תינוקות הנמצאים במעונות היום, אך לא פעם ולא פעמיים הלינו אזרחים על הנחות שאינן ניתנות בפועל, למרות הרצון הטוב והסעיפים הברורים בחוק.

בשנה האחרונה דובר רבות אודות הכשל המערכתי במשרד התמ"ת הן בשירות לאזרח והן בנתינת ההנחה בפועל. גם בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ ציפי חוטובלי הנושא נידון בהרחבה ואף כאן, בערוץ 7, דווח מספר פעמים על הכשלים.

למרות כל זאת, ולמרות שחלפה כבר חצי שנה מאז פתיחת שנת הלימודים, ואף מעבר לכך, ממשיכות להגיע למערכת ערוץ 7 תלונות על ההנחות שעדיין לא ניתנו.

א' אם ל-6 מאזור השומרון סיפרה לערוץ 7 כי שני ילדיה נמצאים במעון יום המוכר לתמ"ת והיא לומדת לתואר שני. לאחר ששלחה את הטפסים הדרושים, היא זכתה לקבל דרגה 4.

על פי כללי משרד התמ"ת המפורסמים באתר המשרד, במצבה של א', עליה לקבל דרגה 16, "משפחה שעל פי מבחן הכנסה ובהתאם לאמור בסעיף 5 ד' נקבעה לה דרגה 4 ולה 2 ילדים השוהים במעון או במשפחתון, תהיה זכאית לדרגה 16 ביחס לכל אחד מילדיה שבמעון או במשפחתון ולמעט ביחס לילד אשר אינו זכאי להשתתפות מפאת גילו".

במשרד התמ"ת החליטו משום מה שלא להתייחס לכללים וא' לא קיבלה את הדרגה המגיעה לה בטענה שמספר שעות העבודה של א', 33 שעות שבועיות, הוא מספר שעות מצומצם מזה הנדרש, זאת למרות מה שנכתב במפורש בכללי המשרד, "אם לומדת לתואר שני מוכר או תואר מתקדם יותר במוסד אקדמי מוכר, כמשמעותם בחוק המועצה להשכלה גבוהה ועובדת בהיקף של 20 ש"ש לפחות או לחילופין עוסקת בעבודת מחקר במסגרת מלגה בהיקף של 20 ש"ש לפחות".

גם על ה', אם ל-2 ממרכז הארץ, הבירוקרטיות לא פסחו. לערוץ 7 היא סיפרה כי לאחר ששלחה את הטפסים הנדרשים לא קיבלה תגובה מהתמ"ת וכאשר הצליחה לתפוס אותם סוף סוף נדרשה להציג שלושה תלושי שכר. אלא שה' עובדת ביותר ממקום עבודה אחד ודרך אתר משרד התמ"ת לא ניתן לשלוח יותר מ-5 עמודים. מה תעשה ה' שמשני מקומות יש לה עבור 3 חודשים למעלה מ-5 עמודים?

ב', תושבת אזור ירושלים ואם לחמישה, שעובדת ולומדת לתואר שני סיפרה לערוץ 7 כי התבקשה לשלוח תלוש של חודש מרץ משנה שעברה וכך עשתה. אך בתמ"ת טענו שהתלוש אינו תקין והיא התבקשה לשלוח 3 תלושים רצופים וכך עשתה - היא שלחה את התלושים האחרונים של שנת הלימודים הקודמת – חודשים 6,7,8.

בשלב זה לא התקבלה תגובה מהתמ"ת, וכשהתקשרה למשרד נאמר לה כי התלושים שהציגה הם תלושים של החופש הגדול ואינם תקפים, ומשום כך עליה לשלוח תלושים עבור חודשים קודמים וכך עשתה. אמנם לאחר ששלחה את התלושים אמרו לה בתמ"ת שהתלושים טובים, אך לאחר מספר ימים חזרו בהם והחליטו שהם ישנים מדי.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה כי "המשרד מעניק תמיכה בהשתתפות שכר הלימוד של ילדים השוהים במסגרות מוכרות. שעור התמיכה נקבע באופן דיפרציאלי, בהתאם לסטטוס המשפחה ובהתאם לקריטריונים שנקבעו במבחני התמיכה והצגת כל המסמכים הנדרשים".

עוד אומרים בתמ"ת: "עד כה  טיפל המשרד ואישר דרגות ליותר מ- 90,000 ילדים. לעיתים בשל אי העברת כל המסמכים הנדרשים, מתארך משך הטיפול. המשרד פועל כל העת לייעול השירות לאזרח ומטפל  בפניות הפרטניות במלא תשומת הלב".

ח"כ ציפי חוטובלי אמרה לערוץ 7 כי "כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, אני מקבלת מדי יום פניות דומות על כשלים במערכת הסבסוד במעונות היום ובמשפחתונים. במשך כשמונה דיונים פרשנו בפני מהנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי, את הטענות והוא הבטיח לבנות מערכת פשוטה וידידותית יותר לקראת השנה הבאה".

"באשר לפניות פרטניות הנוגעות לשנה הנוכחית", ציינה חוטובלי, "אשמח לעזור למי שיפנה אלי בהקדם".