התלמידים בבית
התלמידים בביתפלאש 90

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת החינוך של הכנסת בנושא היערכות מערכת החינוך למצב הלחימה בדרום הארץ, אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) כי המסר המועבר לתלמידי ישראל שנמצאים בבית הוא שישראל אינה מסוגלת להגן על עצמה.

"יש לייצר הרתעה על מנת למנוע פגיעה בשגרה של תושבי הדרום". מילר קרא להאיץ את המיגון עד לטווח של 40 ק"מ וזאת בהתחשב בטווח הטילים הגדל מידי שנה. עוד קרא למשרד החינוך להתחשב בתלמידים הנבחנים במבחני הבגרות ולתת פקטורים ותוספות זמן לנבחנים. לגבי מבחן הפסיכומטרי, ביקש ח"כ מילר לאפשר לנבחנים להבחן במועד אחר.

אל"מ בני שיק, ראש מחלקת מיגון פיקוד העורף במשרד הביטחון אמר בוועדה כי בטווח של  40 ק"מ לא מתקיימים היום לימודים. לדבריו, המיגון במרחב זה כמעט מושלם למעט מספר גני ילדים שמיגונם יושלם בקרוב. "על הפרק כעת מיגון של  7-15 ק"מ בתקציב כולל של 80 מיליון ₪. ייקח לנו לפחות שנתיים להשלים את העבודה".

שיק הודיע כי קיימים עשרות גני ילדים שנבנו ללא אישור של פיקוד העורף, "צריך להתעקש על כך שלא יקומו כיתות חדשות ללא מיגון. חייבים לעשות סדר ולא לאייש גנים שאינם עומדים בהנחיות פיקוד העורף".

יהודית בלום, מפקחת המחוז במשרד החינוך ציינה כי "משרד החינוך הנחה את הצוות לתת מענה חירום רגשי. כל גננת מתקשרת לכל אחד מהילדים שלה ומנהלת איתו שיח. ילד שנמצא בסוג של חרדה מופנה ליועצת ובמידה שרואים שהמצב לא בשליטה שלנו, אנחנו פונים לשירות הפסיכולוגי ברשויות. הלמידה מרחוק חשובה, אבל הקשר עם הילדים חשוב באותה המידה".

בלום הוסיפה כי משרד החינוך סגר מספר גני ילדים של עמותות פרטיות, בעיקר במגזר הבדואי, שלא עמדו בקריטריונים של משרד הפנים, והילדים הופנו ללימודי בגנים של משרד החינוך.

אסף דטנר, מנהל אגף בינוי ותקצוב במשרד החינוך ציין כי בשנה הבאה צפויים להתווסף 75 מבנים יבילים למערכת החינוך בדרום בהתאם לגידול האוכלוסייה. "פנינו לאוצר וביקשנו תקציב מיוחד לממ"ד לכל מבנה יביל שיוצב בשנת הלימודים הבאה. מדובר בתוספת של 15 מיליון ₪".

נציגי אשקלון אמרו בדיון כי עירם נמצאת בשגרת חירום, אך מוכנה למצב. לעומתם טענה הנהגת ההורים בבאר שבע כי מערך הלימודים מרחוק בעיר קרס והדרך היחידה להעביר לימודים היא באמצעות בלוגים אישיים של המורים.

ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) (האיחוד הלאומי) אמר כי "מדינת ישראל במקום ללכת קדימה, נסוגה אחורה. אנחנו כמו בגלות שאמרנו זה הפוגרום האחרון. כולנו נגור בסופו של דבר במקלטים. ניירט את כל הטילים ונשאר בלי כסף".