זמן להשקיע. השר הרשקוביץ
זמן להשקיע. השר הרשקוביץפלאש 90

סקר של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע והטכנולוגיה שמתפרסם לקראת יום המדע הלאומי המצוין ב-14 במרץ 2012, מצא כי הרוב המכריע של הציבור סבור כי על הממשלה להשקיע במחקר ופיתוח אקדמי. עם זאת, רוב הציבור (74%) סבור כי המדינה משקיעה פחות מדַי במחקר אקדמי.

הסקר הקיף 528 נשאלים, מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, ובחן את תפיסות ועמדות הציבור הישראלי בנושאים שונים הקשורים למעמד המדע והטכנולוגיה.

הסקר בדק גם את תפיסת הציבור הישראלי לגבי מעמד ויוקרת מקצוע המדען. בדירוג רמת היוקרה של מקצועות תעסוקה שונים דורגו במקום הראשון והשני מקצועות הרופאים והמדענים. בהפרש משמעותי אחריהם דורגו מהנדסים, מורים ואז קציני צבא. רמת יוקרה הנמוכה ביותר מיוחסת לחברי כנסת. הסקר מעלה כי חלה עלייה בהערכת היוקרה של מקצוע ההוראה שדורג השנה במקום הרביעי, לעומת מקום 11 בשנת 2009.

במענה לשאלה באיזה מקצוע היית ממליץ לילדך או לנכדך לבחור, נראה כי עדיין רוב הישראלים היו רוצים שילדיהם יהיו רופאים - 68% מהנשאלים דירגו מקצוע זה במקום הראשון או השני. למקום השני בדירוג הגיע מקצוע המדען (50% מהנשאלים דירגו אותו במקום הראשון או השני). במקומות הבאים דורגו מהנדסים, אנשי עסקים בכירים ואנשי רוח ותרבות. למקומות האחרונים בהעדפות, הגיעו המקצועות חברי כנסת, מנהיגים חברתיים, ספורטאים, קציני משטרה, אנשי בידור ועיתונאים.

בהערכת תרומת המקצועות השונים לחוסנה של המדינה, סבור רוב הציבור כי תרומתם של רופאים ושל אנשי מדע בכירים היא הגבוהה ביותר. לאחריהם דורגה תרומתם של אנשי טכנולוגיה והנדסה בכירים ושל אנשי צבא בכירים. בתחתית סולם זה ניצבים אנשי בידור מובילים.

על פי הסקר, 90% מהציבור סבור כי על הממשלה להשקיע במחקר ופיתוח אקדמי ו-71% סבורים כי על הממשלה להשקיע גם בפעילות המחקר והפיתוח של חברות מסחריות. עם זאת, 74% מהציבור סבור כי המדינה משקיעה פחות מדַי במחקר אקדמי, לעומת 9% בלבד שחושבים שהיא משקיעה יותר מדי. זאת ועוד, כשלושה רבעים מהמרואיינים חושבים שההשקעה במדע תורמת לחוסנה של המדינה במידה רבה או במידה מסוימת.

"מעודד להיווכח כי הציבור מכיר בחשיבות המדע והטכנולוגיה וחושב שצריך להגדיל את ההשקעות בתחומים הללו", אמר בתגובה לנתונים יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע והטכנולוגיה פרופ' אלוף (במיל') יצחק בן-ישראל.

שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ התייחס לתוצאות הסקר ואמר: "ישראל היא מעצמה מדעית וטכנולוגית בכל קנה מידה, וחברה שבה מחנכים ומדריכים את הילדים לעסוק בתחומי המדע היא חברה בריאה. העובדה שחברי הכנסת אינם נתפסים כמושא להערכה, מעידה על בעיה קשה. דימוי הכנסת הוא בבואה של החברים בה. כל עוד חברי הכנסת נתפסים בעיני הציבור כמי שעיקר זמנם מוקדש לעיסוק בגימיקים שוליים – תוצאות הסקר אינן מפתיעות. אני מקווה שיותר ויותר אנשים מוכשרים ורציניים מכל תחומי החיים יתמסרו לשליחות הציבורית ולעשייה הפרלמנטרית – ואזי התוצאות יהיו שונות".