איינשטיין - עכשיו נגיש לכולם

לרגל יום הולדתו של המדען הדגול אלברט איינשטיין שחל החודש ומצוין בארץ כיום המדע הלאומי, השיקה האוניברסיטה העברית אתר מורחב של ארכיון איינשטיין ברשת.

האתר יכלול קטלוג מלא של יותר מ-80,000 רשומות של כל המסמכים הנמצאים כעת בארכיון איינשטיין. הם מייצגים יותר מ-40,000 מסמכים שהיו כלולים בארכיון האישי של אלברט איינשטיין (1879-1955) ויותר מ-30,000 מסמכים של איינשטיין והקשורים אליו, אשר נתגלו על ידי העורכים של The Collected Papers of Albert Einstein  משנות ה-80 של המאה הקודמת ועל ידי הצוות של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית.

טכנולוגית חיפוש מתקדמת תאפשר להציג עבור כל מסמך את המסמכים הקשורים לו לפי הנושא, ובמקרה של מכתבים, לפי המחבר והנמען. לכל מסמך תוצג גם השורה הראשונה או הכותרת, יחד עם מידע על התאריך, המקור והיסטוריה של הפרסום. "בדרך זו ניתן לגלות את התוכן של ארכיון איינשטיין באמצעות ממשק ידידותי למשתמש המותאם למטרה זו. ממשק זה מאפשר ניווט קל בתוככי החיים והקריירה המדעית של אלברט איינשטיין", אומרת דליה מנדלסון, מנהלת הפרויקט.

האתר המורחב יכלול בשלב זה הצגה ויזואלית מלאה של כ-2500 מסמכים נבחרים (שהם כ-7000 עמודים) הנוגעים לעבודתו המדעית, פעילותו הציבורית וחייו הפרטיים של איינשטיין עד שנת 1921. מסמכים אלה ממוינים לפי חמש קטגוריות: פעילות מדעית, העם היהודי, האוניברסיטה העברית, פעילות ציבורית וחיים פרטיים.

מסמכים אלה פורסמו, עם הערות מלומדות מפורטות, ב-The Collected Papers of Albert Einstein, בעריכת ה-Einstein Papers Project (EPP) הממוקם במכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech) והודפסו על ידי ה-Princeton University Press (PUP). הודות לשיתוף פעולה מתמשך עם שני המוסדות האלה, הנמשך כבר שנים רבות, מתאפשר באתר המורחב קישור של כל אחד מן המסמכים אל הנוסח המודפס והמבואר שלהם כפי שהוא מופיע ב-"Collected Papers" ואל התרגום האנגלי שלהם (רובם של מסמכי איינשטיין כתובים במקור בגרמנית).

לדברי נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן-ששון, "הפרויקט יהיה לעזר לאנשים רבים: תלמידים, חוקרים ומתעניינים. יש למפעל איינשטיין השלכות על ענפי מדע שונים - ההיסטוריה של המדעים, תולדות הציונות ותולדות האוניברסיטה העברית בירושלים, הפיסיקה ומדעי היסוד. אני רואה חשיבות רבה בסיום שלב נוסף של פרויקט הדיגיטציה של ארכיון איינשטיין. האוניברסיטה השקיעה מאמצים רבים כדי לקדם פרויקט זה ושמחה להנגיש לציבור הרחב והמתעניין את עולמו של המדען והאיש הדגול".  

פרופ' חנוך גוטפרוינד, לשעבר נשיא האוניברסיטה העברית ויו"ר ארכיון איינשטיין, אמר כי "האתר המחודש הוא ביטוי נוסף לכוונתה של האוניברסיטה העברית לחלוק עם כל העולם התרבותי כולו את הנכס האינטלקטואלי העצום הזה אשר הופקד בידיה על ידי איינשטיין עצמו".

האתר הנוכחי, אשר הושק ב-2003 בשיתוף עם EPP ו-PUP, הציג 43,000 רשומות של מסמכים וכ-900 מסמכים בכתב ידו של איינשטיין, אשר הדיגיטציה שלהם התאפשרה הודות לתרומה הנדיבה של הקרן המשפחתית של פלה ודוד שאפל מלוס אנג'לס.

מפעל הדיגיטציה, המיוצג באתר המחודש והמורחב, ממומן על ידי קרן פולונסקי. ד"ר לאונרד פולונסקי יזם באמצעות הקרן הזאת מפעלים דומים, כמו הדיגיטציה של כתבי אייזק ניוטון באוניברסיטת קיימברידג'. ב-24 השעות הראשונות לאחר השקת האתר של ניוטון נרשמו אליו יותר מ-23 מיליון כניסות. "אנחנו מאמינים שהשקת האתר המורחב של איינשטיין תמשוך תשומת לב דומה. ישנו ביקוש רב לגישה חופשית ופתוחה אל האוצרות האינטלקטואליים הללו", אומר ד"ר פולונסקי.

אלברט איינשטיין היה בין מייסדיה ותומכיה הנאמנים ביותר של האוניברסיטה העברית. בצוואתו ציווה אלברט איינשטיין את כל כתביו ואת מורשתו האינטלקטואלית לאוניברסיטה, לרבות הזכויות על השימוש בדמותו.