מספר שיא של 15,000 תלונות בשנה החולפת

מבקר המדינה הגיש ליו"ר הכנסת את דו"ח נציב תלונות הציבור ואמר כי שנת 2011 הייתה שנת שיא מבחינת מספר תיקי התלונה החדשים שנפתחו.

אורנית עצר , כ"ו באדר תשע"ב

מסירת הדו"ח
מסירת הדו"ח
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, הגיש היום (שלישי) את ד"וח נציב תלונות הציבור לידי יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין.

במעמד מסירת הדו"ח שהתקיים בלשכת יו"ר הכנסת אמר לינדנשטראוס כי שנת 2011 הייתה שנת שיא בכל הזמנים מבחינת מספר תיקי התלונה החדשים שנפתחו בשנה אחת.

בשנה החולפת התקבלו בנציבות תלונות הציבור 15,000 תלונות, כשלטענתו אחת הסיבות לגידול בתלונות היא הגברת פעילותן של הלשכות האזוריות לקבלת קהל.

לינדנשטראוס ציין עוד כי הגופים עליהם התקבלו מירב התלונות בשנה החולפת הם המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל, משרד האוצר ומשרד המשפטים. מנהל נציבות תלונות הציבור, עו"ד הלל שמגר הוסיף כי ממצאי הדו"ח מלמדים שעל הרשויות להפנים שהן משרתות הציבור ולא אדוניו. 

בהתייחס להיקף התלונות שהגיעו לנציבות השנה אמר ריבלין כי "חשיבותה של פעילות נציבות תלונות הציבור היא בהגברת האמון שבין אזרחי ישראל למדינה ולמוסדותיה. ככל שמוגברת הנגישות על ידי הפעלת לשכות אזוריות מטעם הנציבות וככל שהפניות מטופלות ביעילות ובמהירות, כך למדים אזרחי ישראל כי יש כתובת אמיתית לתלונותיהם ויש מענה לבעיותיהם".

ריבלין פנה ליו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ, רוני בראון ואמר כי "יש לקיים בוועדה דיון פתוח לציבור על מנת שהוא ילמד על האפשרויות העומדות לרשותו במקרים של הפרת זכויותיו בעת קבלת שירות ממוסדות המדינה".

בהתייחס לדו"ח השריפה בכרמל שטרם פורסם אמר לינדנשטראוס, "נפגשנו עם שר האוצר ואנו עתידים לפגוש את שר הפנים. לשניהם הוגשה טיוטת הדו"ח ואנו קיבלנו מהם תשובות בכתב ובע"פ. תהליך הבדיקה נמשך אך הוא נמצא בשלביו האחרונים".

בתגובה לשאלה שנשאל האם הדו"ח הוגש ליועץ המשפטי לממשלה בשל חשש לפלילים השיב לינדנשטראוס כי כל דו"ח שמוציא מוסד המבקר מועבר ליועץ המשפטי לממשלה וכי אין בכך כל יוצא דופן. לינדשטראוס סירב למסור פרטים על הבדיקה שנערכת במשרד המבקר בעניין נסיעותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ רוני בר און, ציין כי 30% מהתלונות נמצאו מוצדקות, ואמר כי בכל אחד משלושה מקרים לערך הרשות התנהגה שלא כשורה. לדבריו, "העובדה הזאת חשובה ומזלנו שיש מוסד שבו הדברים זוכים למזור".