בית ספר. אילוסטרציה
בית ספר. אילוסטרציהפלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק התכנון והבניה של ח"כ יריב לוין (ליכוד). ההצעה נדונה בועדת החינוך, התרבות והספורט.

הצעת החוק באה לאפשר לרשויות מקומיות להשתמש, בתנאים מסוימים, באחוז מסוים מהכספים שהן גובות כהיטל השבחה לשם השקעה בחינוך, זאת, לפי החלטת מועצת הרשות המקומית ובאישור שר הפנים.

התנאים לשימוש ביתרת ההכנסות הם אלה: הסכום לא יעלה על 10% מיתרת ההכנסות או על מכפלה של 75 שקלים חדשים במספר התלמידים הלומדים במוסדות החינוך ברשות המקומית, לפי הנמוך; הכספים יוחזקו בחשבון בנק נפרד וישמשו רק למטרת השקעה בחינוך; הוגשו לשר הפנים אישורים כי אין גירעון בתקציב בלתי רגיל המנוהל ברשות המקומית, וכי שימוש בכספים כאמור לא יביא לגירעון כזה, כי הכספים נדרשים לשם השקעה בחינוך, וכי אין בשימוש בכספים פגיעה ביכולתה של הרשות המקומית לממן את כל הוצאות  הפיתוח וההוצאות האחרות שלשמן משמש היטל ההשבחה, בשנה שבה ניתן האישור ובחמש השנים שלאחר מכן.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "לפי חוק לימוד חובה, התש"ט-1949, המדינה והרשות המקומית שבתחומה נמצא מוסד חינוך נושאות בהוצאות הקיום של מוסד החינוך. בשל צמצום חלקו של השלטון המרכזי בשנים האחרונות בהוצאות אלה, נגרמה מצוקה תקציבית שפגעה במימון תכניות לימוד, ובהן תכניות העשרה ותגבור. כדי למנוע פגיעה של ממש במערכת החינוך, הרשויות המקומיות נדרשות להקצות ממשאביהן למימון התכניות האלה".

בהצעת חוק זו מוצע לאפשר לרשויות מקומיות להשתמש, בתנאים מסוימים המפורטים להלן, באחוז מסוים מכספים שהן גובות כהיטל השבחה לשם השקעה בחינוך. השקעה זו נועדה למימון תכניות השלמה, תכניות נוספות ותכניות העשרה או תגבור, במוסדות חינוך שבשטח שיפוטה של הרשות המקומית, ובלבד שלא ייכללו בה הוצאות שאינן נדרשות במיוחד למימון תכניות אלה, ובכלל זה הוצאות תפעול והוצאות שכר שוטפות של הרשות המקומית. ההסדר המוצע משקף גישה שלפיה השקעה בחינוך, קרי בתשתית האנושית, אינה נופלת בחשיבותה מהשקעה בתשתיות פיזיות".

9 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה הראשונה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדת החינוך, התרבות והספורט להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.