בג"ץ מגרון: השופטים דנו בהסכם

בבג"ץ הסתיים הדיון (חמישי) בבקשת המדינה לאשר את "הסכם מגרון", אשר נחתם בין המתיישבים ובין הממשלה בתיווכו של השר בני בגין.

בדיון השתתפו נציגי הפרקליטות, נציגי המתיישבים, השר בני בגין, נציגי העותרים הערבים ושלום עכשיו וח"כ אחמד טיבי אשר בא לתמוך בעותרים ואנשי שלום עכשיו.

את ההסכם הציגה נציגת הפרקליטות ולאחר מכן פנה גם השר בגין עצמו לשופטים, "היו דיונים כואבים ומכאיבים כדי להגיע לתוצאה זו. אני נושא באחריות על התוצאה ועליי היה לאשר את הנוסח הזה. עברתי דרך לא פשוטה . מאחז מגרון יפונה כך חשבתי מהתחלה זאת היתה נקודת המוצא שלי ורציתי שזה יעשה בדרכי שלום".

לדברי השר בגין, "אני חש אחריות גם לשגגות שיצאו ממשלות שקדמו לנו. מגרון הייתה שגגה שיצאה בממשלה הקודמת ומכאן אני מבין את תושבי מגרון שהיו שלוחי הממשלה ומכאן אני מגיע למסקנה שיש להגיע לפשרה".

"בית המשפט נמצא בתוך עמו ועל ממשלת ישראל היה לחץ גדול מאוד . כשראיתי שהזמן אוזל הצעתי את הצעת הפשרה היה לחץ כבד על חברי הממשלה. אמרנו שאם לא תהיה הסכמה נאכוף את פסק הדין. בסופו של דבר אין שום דרך אלא לקבל בהרכנת ראש את פסק הדין. הפשרה ראויה ומאוזנת", קבע בגין.

השופטים סלים ג'ובראן ומרים נאור, אשר ישבו גם בהרכב הנוכחי בראשות השופט גרוניס וגם בהרכב הקודם בראשות השופטת ביניש אשר פסק כי יש להרוס את מגרון מתחו ביקורת חריפה על ההסכם. "מדוע הגעתם לכאן בדקה ה-90", שאלה השופטת נאור ואילו השופט ג'ובראן טען כי דחיית הביצוע לזמן כה רב משמעה עיקורו של פסק הדין מתוכן.

השופטים יתנו את החלטתם בזמן מאוחר יותר.