התור בכניסה לועידת איפאק
התור בכניסה לועידת איפאקחזקי עזרא

ועדת המשנה לקשרי ישראל והעם היהודי, של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת ערכה דיון בנושא מגמות חברתיות ודמוגרפיות ביהדות ארה"ב.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ עינת וילף (עצמאות), הדגישה כי התברר שהשפעת נסיעה של צעיר יהודי מארה"ב, במסגרת "תגלית" לישראל, גדולה  מהשפעת כאלפיים שעות חינוך יהודי ללא נסיעה שכזו.

בדיון אמר הד"ר לאונרד זקס,  ממרכז כהן ללימודי יהדות באוניברסיטת ברנדייס, כי בעשר השנים האחרונות חלה עלייה של כ-400% בהשתתפות צעירים יהודיים מארה"ב בתוכניות חינוכיות בישראל, וכיום כחמישים אחוז מצעירים אלו, משתתפים בהם. לדבריו, האוכלוסייה היהודית בארה"ב מונה היום כשישה וחצי מיליון נפש (6,401,000), מתוכם 4,223,000 הם יהודים ע"פ ההלכה. מבין אלו חלה עליה מכ- 4,108,000 בשנת 2008 - למספרם כיום. מבין 688,000 "המחשיבים עצמם יהודים" חלה עלייה גדולה יותר בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2008 הם מנו רק 669,000 נפש.

לדברי פרופ' תיאודור ששון, אף הוא אוניברסיטת ברנדייס, בעשרים השנים האחרונות צמחה התמיכה הכספית של יהודי ארה"ב בישראל פי שניים. בעוד שבשנת 94' היא עמדה על 1.8 מיליארד דולר לשנה למוסדות וארגונים יהודיים בישראל, הרי שבשנת 2007 תרמו יהודי אמריקה כבר 2.1 מיליארד דולר. מתוכם כחצי מיליארד נתרמים לסוכנות היהודית, 400 מיליון לחינוך חילוני, כ-300 מיליון לרפואה, 150 מיליון לחינוך תורני, כמאה מיליון למוסדות אומנות ותרבות, ורק חמישים מיליון דולר נתרמים להתיישבות ביהודה ושומרון. סכום דומה נתרם ע"י יהדות ארה"ב לארגוני שמאל בישראל.

ח"כ וילף הוסיפה כי מעניין מאד להיחשף למחקרים המצביעים דווקא על מגמת צמיחה בקהילה היהודית האמריקאית, למרות התפיסה הרווחת שהיא במגמת ירידה. "אני מודעת למחלוקות בנוגע למחקר זה ולממצאיו, אך המחקר מצביע כי תכנית "תגלית" היא ההתערבות החשובה ביותר בעיצובו של עתיד העם היהודי ובחיזוק ההזדהות עם ישראל. יש הבדל דרמטי ברמת הזיקה לישראל בין אלה שהשתתפו בתוכנית תגלית לבין אלה שלא ניתנה להם ההזדמנות להשתתף.  המשמעות היא שכל פנייה להשתתפות בתגלית שנדחית עלולה להוות הפסד אסטרטגי לישראל ולעם היהודי. אני קוראת למדינת ישראל להגדיל את התמיכה בתגלית כדי להבטיח שיתקבל כל פונה מתאים".

וילף ציינה עוד כי לפי המחקר, הזיקה לישראל ביהדות ארה"ב לא פחתה אך הפכה למפוזרת ופוליטית יותר. וכך, במקום לתרום לסוכנות היהודית באמצעות הפדרציות, סכומי תרומה הולכים וגדלים נתרמים באופן ישיר לארגונים ישראליים.  התרומות ה"לא רשמיות" האלה מהוות עד 90% מסך כל התרומות לעומת המצב בשנת 1975, אז תרומות אלו היוו פחות מ-20% של סך כל התרומות.