צעדת יום האדמה. ארכיון
צעדת יום האדמה. ארכיוןפלאש 90

דריכות לקראת 'יום האדמה'  מחר. כל זרועות הביטחון של ישראל - השב"כ, המשטרה וצה"ל - החליטו להעלות את רף הכוננות באזורים הרגישים ברחבי הארץ בתום הערכות מצב לקראת יום האדמה שיחול מחר (שישי).

גם מגן דוד אדום יעלו מחר את הכוננות, לקראת 'יום האדמה'. כך הוחלט בהערכת מצב שקיים מנכ"ל מד"א יוחנן ביין. החל ממחר, בשעות הבוקר המוקדמות, ובמהלך סוף השבוע, יהיו צוותי מד"א ערוכים בכוננות גבוה בכל רחבי הארץ, ובעיקר במקומות רגישים כמו ירושלים.

גם במשטרת ישראל נערכים לכל תרחיש, במיוחד להפגנות המתוכננות של ערביי ישראל ושל ערביי ירושלים. באיזור ירושלים תוגברו הכוחות במאות שוטרים ומתנדבים נוספים. כמו כן, תוגברו גם יחידת הצלפים באזור ירושלים לצד כוחות יס"מ, שתפקידם יהיה לפזר עימותים אלימים במידת הצורך או לפרוץ למתחם הר הבית אם יהיו מהומות. עיקר הכוחות יתרכזו במקומות בהם יתקיימו מחר תפילות יום השישי של המוסלמים.

בשעות הבוקר קיים מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, הערכת מצב. דנינו הנחה את סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה להעלות את רמת הכוננות בכל יחידות המשטרה ולהיערך לתרחישים החמורים ביותר של הפרות סדר אלימות שעלולות לצאת משליטה בכל הגזרות.

חלקה השני של ההיערכות יהיה באזור יהודה ושומרון, שם ישולבו סיורים של המשטרה ושל צה"ל. כוחות מג"ב מתגברים את האזור כדי לסייע לצה"ל ולמשטרה, ונערכים לאפשרות של יידויי אבנים והתקוממויות עממיות נוספות.

על-פי התכנון צפויים אזרחים ממדינות כגון, לבנון, ירדן, סוריה ואף מרצועת עזה לצעוד לעבר הגבול עם ישראל. צה"ל ייערך במתכונת מיוחדת ומתוגברת באזור הצפון בדגש על גבול לבנון. החל ממחר בשעות הבוקר המוקדמות ייפרסו כוחות בעמדות תצפית במקומות אסטרטגיים כדי למנוע צעידת המונים לאזור הגבול. מפקדי צה"ל הבכירים העבירו הנחיות למפקדי הגדודים כיצד להגיב לאירוע כזה אם יתרחש. במקרה שתהיה חדירה לאזור שטח ישראל תשולב משטרת ישראל ותחסום מיידית את היישובים בצפון כדי למנוע חדירת מחבל לאזור המרכז.

הערכות מודיעין קבעו כי מאחורי ההתארגנות עומדת איראן, אשר אחראית גם למימון האירוע.

למרות כל  זאת בצה"ל מעריכים כי לא תהיה היענות רבה לקריאות לצעוד לעבר גבולות ישראל. הערכות המודיעין לא צופות אירועים קיצוניים או הסלמה של ממש.