מצננים את הפרות
מצננים את הפרותבאדיבות האחים פולק, והתאחדות מגדלי הבקר לחלב

בעקבות השרב ועומס החום החלו רפתני אזור הנגב והדרום בצינון הרפתות והפרות, לטובת רווחת הפרות.

רכז התארגנות הרפת באזור חבל מעון, שמיל בלברמן, אמר כי הטמפרטורות הגבוהות בימים האחרונים הביאו להחלטה להתחיל בצינון הרפתות, "השרב הגיע מוקדם מהצפוי. בשנה שעברה התחלנו בצינון הרפתות בסוף חודש מאי והשנה הקדים החום".

"אנו משתמשים בשיטות המשלבות הרטבה ואוורור. 2 דקות התזת מים קרירים על הפרות, וארבע דקות אוורור לאורך שעות היום החמות ובקיץ נפעיל את המערכת הממוחשבת לצינון, גם בשעות הלילה. הדבר מקל על הפרות, הסובלות בשל החום הכבד", אמר בלברמן. בלברמן הוסיף, כי הטמפרטורות באזור יטבתה עמדו היום על 37 מעלות ובנגב ועוטף עזה על 36 מעלות.

בהתאחדות מגדלי הבקר לחלב אומרים, כי לאחרונה החל ברפתות שימוש גם בשיטה חדשה המיועדת לצינון באמצעות ערפול באדים, שבה מקררים את המבנה ולא את הפרה עצמה, שיטה זו מומלצת גם בשל החיסכון במים.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, יעקב בכר, ציין כי בכל מקרה בתקופת הקיץ קיימת ירידה בכמות ייצור החלב השנתי, העומד על כ- 1.27 מיליארד ליטר חלב כ- 53% מיוצרים בעונת החורף וכ- 47% מיוצרים בעונת הקיץ ועומדים על כ- 600 מיליון ליטר.

"ברפתות מרגישים הלכה למעשה את הקיץ המקדים משנה לשנה. בעבר החלו מצננים את הפרות לקראת סוף יוני, בשנה שעברה כבר החלו בחלק מהרפתות, בעיקר בדרום הארץ לצנן את הרפתות באינטנסיביות כבר במהלך חודש מאי ובימים אלו קיים צינון במרבית הרפתות כבר בחודש אפריל", אומר בכר.

עוד ציין בכר, כי הפרות הישראליות, שמקורן הגנטי מאירופה, רגישות לתנאי חום גם בגין הייצור הגבוה שלהן ובשל כך מפחיתות את האכילה ובעקבות זאת את ייצור החלב, "ההשקעות בשיפור האמצעים להקלת התנאים יעילות ומוכיחות את עצמן. הן כוללות: הרחבת הסככות לרביצת הפרות, התקנת מערכות הרטבה ומאווררים המופעלים באינטנסיביות, כ- 8 שעות ביממה", מוסיף בכר.

"ענף החלב בישראל נחשב למוביל בתחומי איכות החלב וכן התמודדות עם עומס החום בעולם כולו. תוצאות המחקרים ושיטות הצינון שפותחו כאן פורסמו והוצגו על ידי מומחים ישראליים בכנסים מדעיים בארצות העולם ומיושמות במשקי חלב רבים המתפתחים כיום באזורים החמים של העולם, מדרום ארצות הברית וצפון מקסיקו במערב ועד דרום סין, יפן והודו במזרח. בנוסף, נציגים ממדינות רבות מגיעים לרפתות הישראליות על מנת ללמוד על התמודדות הרפתות עם עומס החום" מוסיף בכר.