מה נשתנה הלילה ההוא בבית המכפלה

שלמה לוינגר מספר על ליל סדר בתנאי שטח לצד בית המכפלה ומזכיר: הימים חולפים ואיש לא מסביר מה הבעיה ברכישה, כי אין בעיה.

שמעון כהן , ט"ז בניסן תשע"ב

שלמה לוינגר
שלמה לוינגר
אילוסטרציה

את ליל הסדר עברו תושבי בית המכפלה מחוץ למבנה, במאהל המכפלה. שם השיבו לילדיהם על שאלת ה'מה נשתנה' הייחודית ללילה הזה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם שלמה לוינגר, מתושבי הבית, שסיפר על המתרחש מתוככי המאהל הממוקם במרחק של כחמישה עשר מטרים מהמבנה.

"עברנו את החג בכאב גדול בלב, אבל עם שמחה ואמונה שנחזור לבניין שלידינו. לילדים היה מעניין... אבל גם ביציאה ממצרים החגיגה הייתה קצת משונה. הם שאלו אותנו 'מה נשתנה הלילה הזה' והסברנו להם מה קורה. הם אמרו שרוצים מאוד להיות שותפים. בינתיים אנחנו באוהל, מתרגלים לחיי שטח".

לוינגר מדגיש שהיום מצוין היום ה-12 מאז הוגשו מסמכי רכישת המבנה למינהל האזרחי על מנת שחוקיותו ותקפותו תיבחן אך "עד עכשיו לא נאמרה לנו מה הבעיה. כנראה שאין שום בעיה", הוא אומר ומזכיר כי גם גורמים מתוך המינהל האזרחי ציינו באזני אנשי הישוב היהודי בחברון כי אכן אין בעיה חוקית ברכישת המבנה.

ובין לבין כבר מתחילים ההמונים להגיע כמדי שנה לעיר האבות. "כבר הגיעו משעות הבוקר מאות שחותמים, מזדהים ומבקשים לסייע", אומר לוינגר ומציין כי בחברון הוצבו קופות בהן ניתן לתרום לרכישת בתים נוספים בחברון. הוא מזכיר כי גם רכישת בית המכפלה התאפשרה בזכות תרומות של לא מעט אנשים ולא בתרומת אדם אחד.

ואם מישהו חושש שעומס כזה של רבבות מבקרים בעיר בימים שאחרי התפוצצות הפרשה יהפוך את המקום לנפיץ, מרגיע לוינגר וקובע כי כבר כעת ניתן לראות כי אין במקום לא נפיצות ולא הפרות סדר והיחיד שמפר את הסדר הוא שר הביטחון שכבר אמר בעבר שאם היה פלשתיני בגיל המתאים היה מצטרף לארגון טרור.

ומה באשר לנתניהו עצמו שאומר דברים בדבר חיזוק הישוב היהודי בחברון, אך עם זאת מציין שדבר לא ייעשה בניגוד חוק? לוינגר מציין כי "הדיבורים של נתניהו יפים ונעימים, אבל בפועל הוא פגע כבר פעמיים בחברון. הפעם הראשונה הייתה בשנת 97' עם הסכם חברון שמסר לפלשתינים כמעט את כל חברון. ב-98' הוא קרא בהחלטת ממשלה לחיזוק הישוב היהודי בחברון אבל בפועל הוא מצמצם את האחיזה שלנו בכל מקום".

לעומת כל זאת ולמרות כל זאת משוכנע לוינגר שבית המכפלה אינו אלא בית ראשון בשרשרת מבנים ובתים שיירכשו בחברון עד לשינוי דמותה של עיר האבות וחידוש הקשר היהודי שבה.