בן דרור ימיני
בן דרור ימינייוני קמפינסקי

העיתונאי בן דרור ימיני ממעריב תוקף את התנהלותה של התקשורת בפרשת סמח"ט הבקעה שעסקה בעניין במשך שעות ארוכות מבלי לתת לעובדות לבלבל את הקוראים.

"כבר הרבה זמן שלא היה לנו אירוע רציני שבו אפשר להציג את ישראל כמפלצת. לא "עופרת יצוקה", לא טבח בג'נין, ואפילו לא מיני-אינתיפאדה. ההבטחות על "מצעד המיליון" לעבר גבולות ישראל התמוססו כלא היו, המשטים הפסיקו להגיע, ואפילו המטס ההמוני התגלה כדג רקק. כלום. ממשלת נתניהו, גם היא, מסרבת לספק את הסחורה, ולמרות המשך ירי הרקטות - ישראל מתעקשת שלא להגיב בחומרה. תקופת יובש כזו, צריך להודות, כבר הרבה זמן לא הייתה לנו כאן. עצוב.

ואז זה קרה. אם לרגע קט היה נדמה שישראל מצליחה להסתיר שהיא מפלצת עלי אדמות - המזימה נחשפה. ההוכחה הניצחת סופקה בקטע בן שניות בודדות שבו נראה קצין צה"ל, סגן אלוף שלום אייזנר, מכה "רוכב אופניים" מדנמרק באמצעות הרובה שלו", כתב ימיני.

ימיני מבהיר כי העניין הוצג באופן לד צדדי, "במשך שעות ארוכות זה הפך לעניין מרכזי. המפגינים הוצגו כ"חבורת רוכבי אופניים". הפרשן המשפטי של רשות השידור הציבורית כבר הבהיר שלכאורה, כמובן שרק לכאורה, מדובר בעניין חמור מאין כמותו, ושהכיוון בכלל צריך להיות פלילי. זה רק עניין של זמן עד שהמשפטן המהולל ימליץ על פנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג בתלונה על פשע נגד האנושות, ומועצת זכויות האדם של האו"ם תתכנס למושב מיוחד כדי להחזיר לעבודה את ריצ'רד גולדסטון".

לדבריו, כלי התקשורת לא נתנו לעובדות לבלבל אותם, "קוראות וקוראים נכבדים - השתגענו. פשוט השתגענו. משום שיש גם עובדות. וגם להן מגיע קצת כבוד.  בשטחים מסתובבת חבורה של אנרכיסטים, בעיקר מאירופה, ששייכים לארגונים ידועים, רובם אם לא כולם, חובבי חמאס וג'יהאד. הם חלק מהברית האדומה-ירוקה שבין האיסלאמיסטים לשמאל הרדיקלי".

הוא מזכיר כי "היו לנו עשרות אירועים שבהם התברר שהקטעים שצולמו היו חלקיים לחלוטין, ושיותר משהם חשפו משהו - הם הסתירו את הסיפור האמיתי. "פאליווד", כלשונו של פרופ' ריצ'רד לנדס. והנה, בסיוע התקשורת שלנו הם הצליחו להשכיח את הרקע, את העובדות, את האידאולוגיה וחרחורי הריב והמדון שלהם - ולצמצם את הסיפור כולו לשניות בודדות שבהן קצין הכה פרובוקטור אחד. טריבונל התקשורת נכנס לפעולה על תקן בית הדין נגד פשעי מלחמה".

לסיום כתב, "היה אפשר לסיים את המאמר בתשבחות לתקשורת. הנה הביקורת העצמית נכנסת לפעולה. הנה לנו הדמוקרטיה במיטבה. הלוואי. אלא שמדובר ברשלנות רבתי. מדובר בהתעלמות מהעובדות ומהרקע. מדובר בחריצת דין ללא משפט. מדובר בניפוח מלאכותי של סיפור נקודתי. התוצאה של תקשורת מהסוג הזה לא תהיה שישראל היא מדינה דמוקרטית עם עיתונות חופשית, אלא הוכחה לכך שישראל היא מפלצת עם צבא ברוטלי. לא ברור שזו הייתה המטרה. ברור שהיא הושגה".