זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: פלאש 90

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אומר לערוץ 7, כי קיימת אפשרות וודאית למנוע את הרס שכונת האולפנא בבית אל, "אני לא רואה פה מקום לאולי, עצם העלאת הרעיון של פינוי, או הריסה של שכונת האולפנה, זה עוול נוראי, הרי מדובר כאן בבתים רבי קומות".

אלקין טוען, שהרס בנינים רבי קומות בארץ ישראל, זה מחזה שאסור לעבור עליו לסדר היום, "פעם אחרונה, מדינת ישראל הרסה בתים רבי קומות, נדמה לי שבחבל ימית. אפילו בגוש קטיף לא היה דבר כזה, ולכן אני לא רואה שום מצב שהממשלה הזאת תהיה זו שתהרוס שם בתים, ולכן אין כאן שאלה של אולי".

ליו"ר הקואליציה יש מספר פתרונות למשבר, "ישנם פתרונות בתוך המערכת המשפטית הקיימת. ישנם חוות דעת גם של יעקב ווינרוט, שזו חוות דעת שכבר כמה חודשים טובים על השולחן, גם חוות דעת חדשה שמתפרסמת בימים אלה, של פרופ' שלום לרנר, שמזווית אחרת מביאה אותנו לאותה תוצאה. והיא שגם לפי המשפט הישראלי בתוך הקו הירוק וגם לפי הדין הנוהג ביהודה ושומרון, אין שום סיבה להרוס במקרים האלה".

אלקין מזהיר שהרס שכונת האולפנה מהווה תקדים מסוכן לכל ההתיישבות בארץ ישראל כולה, "אם יתברר שישנו פלסטיני שיש לו הוכחות על זכויות על הקרקע, וזה כרגע לא המצב. אבל גם אם זה היה המצב, הרי מה שקורה בגבעת האולפנה, זה שלמרות שהייתה שם רכישה, הרבה שנים אחרי, פתאום בא פלשתיני אחר, שפחות או יותר מצויד בפתק מהרשות הפלשתינית, זה כל מה שיש לו".

"הוא טוען שמי שמכר את הקרקע, הוא לא היה הבעלים, אלא הוא הבעלים האמיתי. קודם כל הטענה הזאת לא נבדקה בתוך שום מערכת משפטית שבדקה את הראיות. אם אנחנו לפי הדרך שבה מנסים משפטנים להוביל אותנו, נוותר. אז מחר יבואו מצוידים בפתקאות דומות, מאות ואלפי פלשתינים לא רק לבית אל, הם יבואו גם למעלה אדומים, ולמקומות אחרים. ולא ירחק היום שיבואו גם לירושלים, לחיפה, לאשדוד, לצפת, לבאר שבע, ויגידו, הנה יש לי פתק מהרשות הפלשתינית שהבית הזה שייך לי".

לדבריו, לא יעלה על הדעת שראש ממשלה לא מצליח לממש את שלטונו, "קודם כל הבסיס של הפתרון, צריך להיות, שיש מי ששולט במדינה. לא יעלה על הדעת שראש ממשלה, מנחה את הדרג המשפטי למצוא פתרון, ואומר שלא תהיה הריסה בשכונת האולפנא בבית אל, ובא היועץ המשפטי לממשלה ואומר אני מצפצף על זה, והדרך היחידה היא להרוס. זה קודם כל מה שצריך לעשות, בכללי מנהל תקין, שראש ממשלה יוכל לממש את שלטונו".

יו"ר הקואליציה משוכנע שהחוק יעבוד לטובת תושבי שכונת האולפנא, "מעבר לכל מה שאמרתי, יש פתרונות במסגרת החקיקה הקיימת וצריך להיעזר באותם חוות דעת של משפטנים בכירים שהם לא פחות בכירים מעובדי משרד המשפטים במחלקת הבג"צים בפרקליטות. במסגרת החוק הקיים,  צריך להביא את הטיעונים לבג"ץ ולשכנע אותו לשנות את ההחלטה. שהרי החלטת בג"ץ הקודמת התבססה על החלטת המדינה שהיא מסכימה שזה קרקע פרטית וצריך להרוס, עכשיו המצב שונה לחלוטין".

ח"כ אלקין קורא ליועץ המשפטי לממשלה לכבד את החוקים הקיימים ולא, הממשלה תצטרך לחוקק חוקים חדשים שיגנו על ההתיישבות,  "אם ווינשטיין חושב שכולם טועים ורק פקידי משרד המשפטים הם אלה שצודקים, וכל מי שמוציא את חוות הדעת האלה לא יודע על מה הוא מדבר, למרות שמדובר במשפטנים בכירים. אז גם כאן, הרי יש בסוף את חוות הדעת המשפטיות שנקבעות במסגרת מערכת חוקים קיימת, ואם היועץ המשפטי לממשלה חושב שהחוקים הקיימים לא מאפשרים לפתור את הבעייה, זאת למרות שראש הממשלה והרוב המוחלט של השרים והדרג המדיני מנחים אותו שכן צריכים לפתור את הבעיה. אז אם אין פתרון במסגרת החוקים הקיימים, אז הולכים ומחוקקים חוק. יש כבר סידרה של חוקים שיזמנו אותם, חוק אחד של זבולון אורלב ושלי. חוק אחר של כצל'ה, שלי ושל דוד רותם. כל אחד מזווית שלו פותר את הבעיה".

יו"ר הקואליציה, מנצל את הבמה כדי למתוח ביקורת חריפה על השר בני בגין, שמעכב לדבריו, את חקיקת החוקים שנועדו לפתור את המשבר, "הממשלה לא סיימה דיון בחוקים האלה, ופה אני מתפלא על הדמוקרט הגדול, השר בני בגין, שתמיד מדבר בזכות ההליך הדמוקרטי, שהוא למעשה חוסם ממש בגופו, את הדיון הסופי בממשלה ואת ההצבעה. בגין לא מאפשר לייצר עמדת ממשלה בעד החוק. במצב הזה, בלתי אפשרי להעביר את החוק, כי השרים לא יכולים להצביע בעד. אני חושב שהמשך המצב הזה, זה לא יעלה על הדעת. ולכן אם הוחלט שהמטרה היא שאין הריסה בגבעת האולפנה, ואם טוען היועץ המשפטי לממשלה שבמסגרת החוקים הקיימים זה בלתי אפשרי, אז תתכבד הממשלה להביא להצבעה את החוקים שלנו לקביעת עמדה, ואני בטוח שיהיה לזה רוב, ראיתי אתמול את האווירה בישיבת שרי הליכוד".

לדבריו, שרים רבים שהתלבטו בעבר, תומכים בחוק שיכשיר את המקומות הקיימים, "דעתי ידועה עוד מהויכוח במגרון. אבל ראיתי הרבה שרים שהתלבטו בעבר אם לתמוך בחוק או לא, והיום הם מבינים שאם אין פתרון במסגרת הקיימת אז חייבים להעביר את החוק. לכן אני בטוח שאם זה יעלה להצבעה בוועדת השרים, או בממשלה יהיה רוב מאסיבי בעד החוק. אותי לימדו שבמערכת דמוקרטית מכריעים. אנחנו מבחינתנו נמשיך להפעיל את כל הכלים שעומדים לרשותנו, גם בדיון הציבורי כמו שיזמנו היום וגם את הכלים הפוליטיים בתוך הליכוד כדי שבסופו של דבר העוול הזה לא יקרה ושכונת האולפנה תישאר במקומה".