אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

זה קרה בלילה שבין רביעי לחמישי בשבוע שעבר. חיים סיטון, תושב אביגיל היה בדרכו לביתו כשלפתע נקלע לזירת מטענים שהונחה בצידי הדרך. אחד מהם התפוצץ על רכבו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו איתו על הדרמה הלילית שחווה.

סיטון שב ממרכז הארץ, שם קיימה הלהקה אותה הוא מנהל 'משיב הרוח' חזרות. בדרכו אסף חבר והמשיך לעבר אביגיל שבדרום הר חברון. "דרך שקטה בדרך כלל", הוא אומר ומוסיף: "בשעות האלה אין אף אחד על הכביש".

כשלוש מאות מטרים לפני צומת זיף, באחד מפיתולי הדרך המחייבים האטה של הרכב הבחין בבד שחור מתנופף בצד הדרך. בתגובה מיידית ואוטומאטית בלם מעט את הרכב כיון שהיה סבור שמדובר בכלב שקפץ אל הדרך. "החבר שאיתי שאל מה קרה, עניתי לו שהייתי בטוח שזה כלב שקפץ אל הדרך. בשנייה שסיימתי את המשפט אירע פיצוץ עצום. אש גדולה על כל החלון הקדמי. הרגשנו הדף, הרגשנו חום... חוויה לא נעימה".

למרות הפיצוץ המשיך הרכב בנסיעה אל תוך האש במה שסיטון עצמו מגדיר כ"נס גלוי. אי אפשר להסביר את זה אחרת".

"בדיעבד התברר שאם לא הייתי נותן את הברקס הקטן הזה, הלא מתוכנן, היינו במוקד הפיצוץ", הוא אומר. למחרת בבוקר הגיע סיטון למקום האירוע לתחקיר מול גורמי הצבא. "שאלתי את החבלן אם זה היה משהו רציני או לא. הוא טפח לי על הכתף ואמר 'תגידו תודה שאתם בחיים. המטען הזה היה מעיף אתכם'".

בתחקיר הראשוני נשאל סיטון אם הוא עושה את דרכו באופן קבוע בשעה זו ובכביש זה. תשובתו הייתה חיובית. כמנהלה של 'משיב הרוח' הוא שב כמעט בכל ערב בדרך זו בשעות שכאלה, השעות המבודדות של הלילה, ובהחלט מתחזקת ההשערה שקדמה להנחת המטענים עבודת מודיעין, מעקב ותצפית שהפכה אותו ליעד ממוקד וספציפי לפיגוע המתוכנן.

אך כאמור בכך לא הסתיים האירוע. בדיקה כוללת של הגזרה גילתה שהפיצוץ אמור היה להיות הראשון בסדרה. מטען נוסף המתין לרכב בנקודה בה אמור היה להיעצר. המטען השני הונח בגובה העיניים על מנת להבטיח את ההרג בפיצוץ, ומטען שלישי חיכה לכוחות ההצלה ונועד להתפוצץ עליהם ברגע בו יחלו במרדף אחר חוליית המחבלים. סיטון מספר כי אלמלא פעילותו החכמה של המח"ט האירוע היה עלול להסתיים באופן חמור בהרבה. המח"ט, כך מסתבר, הורה לאנשיו שלא לרדת מהרכבים המשוריינים מחשש לפגיעה נוספת והמתין להמשך בדיקה רק באור בוקר.

סיטון חש אי נוחות לא מעטה לנוכח העובדה שהאירוע לא זכה לסיקור כלשהו בכלי התקשורת. "דבר כזה לא קרה באזור שנים, אם בכלל", הוא אומר.