אוטובוס הצוערים בשריפה בכרמל
אוטובוס הצוערים בשריפה בכרמלצילום: פלאש 90

הורים שכולים של חיילי צה"ל הודיעו היום (שני) כי יפנו במידת הצורך לבג"ץ כדי למנוע את חריטת אותות המופת על מצבותיהן של צוערי השב"ס שנספו באסון הכרמל, ושקיבלו אתמול את עיטור המופת בטקס ביד בנימין.

דוד אינהורן, אביו של יהונתן הי"ד, שנפל במלחמת לבנון השניה, בקרב העייטא אה שאעב, אומר לערוץ 7, כי חלוקת אותות המופת, לצוערים שנספו בכרמל היא אות קלון למדינה, "אות גבורה וצל"ש מעניקים על מעשה הירואי ולא על מוות בנסיבות קשות, ואין ספק שהמוות של הצוערים בכרמל היה בנסיבות קשות. אבל צריך לזכור שעדיין לא הייתה שם שום פעולה הרואית, זה שהם הלכו להציל אנשים זה לא אומר שהם ראויים לאות מופת".

לדבריו, חיילים רבים שנהרגים במלחמות, היו בדרכם להציל חיילים אחרים ומרביתם לא מקבלים אות מופת, "במלחמת לבנון השנייה, היו שריונרים רבים שעשו את דרכם להציל כוחות חי"ר ובדרך ספגו טיל על הטנק שלהם ונשרפו למוות, מדוע הם לא קיבלו אותות ועיטורים".

איינהורן אומר, שבשנה האחרונה התפתחה זילות רבה כלפי חללי צה"ל, "מאז אסון הכרמל, פתאום יש מגמה להשוות את כל החללים לחללי מערכות ישראל. אני טוען כבר שנים, שלא ראוי להשוות אף חלל לחלל מערכות ישראל. יש מסגרות אזרחיות שמעניקות אותות לכבאים או לאנשי זק"א זה בסדר. אבל בקצב הזה, מחר תבוא משפחה של מציל בתל אביב שהלך להציל ילד וטבע, ותרצה להעניק לו אות מופת".

הוא מותח ביקורת גם על משפחות נפגעי פעולות האיבה, שדרשו מהבג"ץ לאפשר להם להיכלל בהיכל לחללי צה"ל בהר הרצל, "האם כשהוקמה אנדרטה לפעולות האיבה בהר הרצל, האם גם אז הם גם דרשו שיכללו בה את חללי צה"ל, יש כאן ניסיון לרכוב על העילה של חללי צה"ל".

אינהורן טוען שבכל מה שקשור להענקת האותות לצוערי השב"ס, יש תחושה שיש כאן משהו לא כשר, "כל המהלך הזה נראה לא נקי, אני מניח שכשדו"ח מבקר המדינה על האסון בכרמל יתפרסם, אנשים יבינו שהצל"שים שחולקו, לא היו במקום. יש רצון להשתיק את ההורים שלא יבקשו להקים ועדת חקירה ממלכתית. אז קודם נתנו להם אנדרטה, אחר כך אותות ומופתים. ואנחנו משפחות השכול של מלחמת לבנון השנייה, עדיין מדשדשים בבוץ כדי לקבל אנדרטה כלשהיא על הר בצפון".