טקס פרס ישראל
טקס פרס ישראלפלאש 90

טקס הענקת פרס ישראל לשנת תשע"ב יתקיים הערב (חמישי) בשעה 19:30 בבנייני האומה בירושלים.

הטקס יהיה במעמד נשיא המדינה - שמעון פרס, ראש הממשלה - בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת - ראובן (רובי) ריבלין, נשיא בית המשפט העליון - השופט אשר גרוניס, שר החינוך - גדעון סער וראש העיר ירושלים - ניר ברקת.

את הפרס יקבלו השנה שמונה מאזרחי ישראל בתחומים שונים.

בתחום מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, יוענק הפרס לעזריה אלון והרב חיים מאיר דרוקמן.

הרב דרוקמן – ראש ישיבת "אור-עציון" ומייסד ישיבת ההסדר והפנימייה הצבאית "אור עציון" – הוא מחשובי הרבנים ואנשי החינוך של הציונות הדתית. בעשרות שנים של פעילות בתנועת בני עקיבא ובמוסדות החינוך שהנהיג וייסד, העמיד דור של תלמידים ברוח דרכו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. הרב דרוקמן היה חבר כנסת במשך שנים ארוכות ופעל לקדם אחדות והידברות בעם ישראל. כמו כן הוא עמד בראש מערך הגיור הלאומי, וסייע להשיב עשרות אלפים לחיק היהדות.

הרב חיים דרוקמן מתגורר במרכז שפירא ונשוי לשרה. הם הורים לאברהם, מרים, יסכה, ברוריה, נאוה, נילי, נחום, אלישבע, שולמית ושושנה. יש להם 74 נכדים ו-17 נינים.

עזריה אלון – מייסד החברה להגנת הטבע ופעיל מרכזי למען הסביבה והטבע בישראל – הוא מאושיות שמירת הטבע והסביבה בארץ כבר שבעה עשורים.

פעילותו הרבה בחברה להגנת הטבע ובמסגרות אחרות הביאה בין השאר להקמתה של רשות שמורות הטבע; להרחבת החינוך והידע בתחומי טבע אצל ילדים ובוגרים; להנחלת אהבת הארץ; להגברת המודעות הסביבתית ולהצלחתם של מאבקים רבים למען שמירה על הטבע, הנוף, הסביבה הירוקה ואתרי מורשת. מפעל חייו מתפרש על פני עבודה ספרותית ענפה, כתיבה ושידור באמצעי התקשורת, פעילות ציבורית רחבת היקף, פעילות חינוכית והסברתית ובעיקר דוגמה אישית של אהבת הארץ ונופיה.

עזריה אלון הוא חבר קיבוץ בית השיטה ונשוי לרות. הם גידלו את בנה של רות מנישואיה הראשונים, גדעון קוטנר, ואת ילדיהם המשותפים גלעד, אביטל ויאיר. יש להם 13 נכדים ושבעה נינים.

הפרס בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב יוענק לפרופ' דוד קשדן .

קשדן הוא פרופסור למתמטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים ומהחוקרים בעולם בחקר תורת החבורות, ובאחד הענפים העיקריים שלה – תורת ההצגות.

בין השאר הוא פיתח את "תכונת T", ואת הפולינומים של קשדן ולוסטיג, תרומות שסייעו לגאומטריזציה של תורה ההצגות ולהבנת הקשרים בינה לבין טופולוגיה ותחומים אחרים במתמטיקה. פרופ' קשדן מקיים שיתופי פעולה מחקריים עם טובי המתמטיקאים בעולם, ובחר לעלות לישראל לאחר שנות עבודה באוניברסיטת הרווארד – אחד המוסדות האקדמיים היוקרתיים בעולם.

דוד קשדן מתגורר בירושלים, נשוי להלנה, אב לעלי, לדינה, למישה ולדני וסב לאלישה, ליונתן, לעמי ולאמת.

בתחום חקר הפסיכולוגיה יוענק הפרס לפרופ' שלמה בנטין.

בנטין – פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים – הוא אחד המדענים המובילים בעולם בתחום הנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית.

מחקריו בתחום זיהוי הפנים פרצו את הדרך לשדות ידע חדשים ולהבנה טובה יותר של הקשרים בין מבנה המוח לתפקודו. עבודותיו בולטות במגוון רחב של תחומים ונושאים, והניבו תרומה ניכרת לא רק למחקר הטהור, אלא גם לתחומים אחרים, משיפור לימוד הקריאה ועד שיפורים ברפואה הקלינית. פרופ' בנטין הדריך עשרות תלמידי מחקר, רבים מהם ממשיכים להוביל את המחקר הנוירופסיכולוגי בישראל ובמקומות אחרים.  

שלמה בנטין מתגורר במבשרת ציון, נשוי לעו"ד מירי בנטין, אב לשי, לעינת ולאיילה וסבא לשבעה נכדים.  

בתחום חקר הכימיה וחקר הפיזיקה יוענק הפרס לפרופ' דוד מילשטיין.

מילשטיין – פרופסור לכימיה במכון ויצמן למדע – הוא מן החוקרים הבולטים בעולם בתחום הזירוז של תגובות כימיות (קטליזה).

פריצות הדרך שלו הובילו לפיתוח תהליכים כימיים חדשים "ירוקים" וחוסכי אנרגיה, בעלי חשיבות תעשייתית ולפיתוח דרכים חדשות להפעלתם של קשרים מולקולריים באמצעות אטומי מתכות. פרופ' מילשטיין הדריך עשרות תלמידי מחקר, ורבים מהם היו לחוקרים מובילים בישראל ומחוצה לה.

דוד מילשטיין מתגורר ברחובות, נשוי לעדי, אב לנופית, לאורן ולאבי וסב להילה, למיה, לשני ולתמר 

בתחום חקר התרבות והאמנות ומוסיקולוגיה, יוענק הפרס לפרופ' רות כ"ץ ופרופ' דליה כרמי-כהן.

דליה כהן – פרופסור אמריטה בחוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית – היא מן החוקרות הבולטות, הוותיקות והמוערכות בחקר המוסיקה בישראל ובעולם.

מחקריה חשפו כמה מן העקרונות האוניברסליים וכללי היסוד של המוסיקה. בשיתוף פעולה עם חוקרים ממדעי הטבע והחיים תרמו מחקריה להבנת מקומם של המוסיקה והקול בעולם החי כולו. בשיתוף פרופ' רות כ"ץ חקרה כהן את המוסיקה הערבית העממית בישראל מחקר מקיף ומעמיק ביותר. בכל שנות המחקר המשיכה כהן גם ללמד באקדמיה למוסיקה, והעמידה תלמידים רבים במקצועות המוסיקה השונים ובחקר המוסיקולוגיה.

דליה כהן מתגוררת בירושלים. היא אלמנתו של פרופ' סולי כהן, אם ליובל ולהרן וסבתא לארבעה נכדים.

רות כ"ץ – פרופסור אמריטה בחוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים – היא מן החוקרות החשובות והבולטות בעולם של המוסיקה המערבית.

מחקריה, המצטיינים ברוחב יריעה, בעומק מחשבה וברב-תחומיות, שפכו אור חדש על תהליכים כמו התפתחות האופרה, התפתחות התיווי המוסיקלי המערבי, תהליכי ההשתנות במוסיקה לאור תהליכים היסטוריים, המוסיקה בהגות הפילוסופית ותרומת האסתטיקה המוסיקלית לחקר הקוגניציה. כמו כן היא ו פרופ' דליה כהן שותפות באחד המחקרים המקיפים ביותר על אודות המוסיקה הערבית לצד מחקרים משותפים נוספים. כ"ץ תרמה רבות להעשרתו ולהעמקתו של המחקר באוניברסיטה העברית, ובין השאר ייסדה את תכנית המצטיינים "אמירים" וניהלה אותה שנים רבות.

רות כ"ץ מתגוררת בירושלים, נשואה לפרופ' אליהוא כ"ץ, אם למתתיה ולנתנאל וסבתא לששה נכדים ולשתי נינות.  

בתחום חקר הכלכלה ובחקר הסטטיסטיקה יונק הפרס לפרופ' יואב בנימיני.

בנימיני - פרופסור לסטטיסטיקה באוניברסיטת תל אביב, הוא מן החוקרים המובילים בעולם בתחום ההשוואות המרובות.

הוא ניסח עם פרופ' הוכברג את גישת 'שיעור התגליות השגויות', והמשיך לפתח אותה עם תלמידיו ושותפיו למחקר. הגישה מקובלת כיום כאחת מאבני היסוד של התחום, והיא סללה את הדרך לעידן הסטטיסטי המאפשר טיפול בבעיות מורכבות, בעלות מאות אלפי משתנים ויותר. בנימיני הוא מדען רב תחומי, ונוסף על עיסוקו במחקר סטטיסטי הוא משתף פעולה, בין השאר, עם חוקרים מתחומי הזואולוגיה, חקר המוח, גנטיקה, ביואינפורמטיקה, רפואה קלינית, גאוגרפיה וחקר האקלים. הוא הדריך עשרות תלמידי מחקר וממלא תפקידים ציבוריים רבים בתחומי עבודתו.

יואב בנימיני מתגורר בהרצליה ונשוי לכלכלנית ד"ר יעל בנימיני. הם הורים ליאיר, ליובל ולנועה וסבא וסבתא של פלא, נועם, נוגה וגאיה.

בתחום הספרות והשירה עברית – ליוצרים ומתרגמים יוענק הפרס לנתן שחם.

שחם הוא מהבולטים והפוריים בסופרי 'דור הפלמ"ח'. בעשרות רומנים, סיפורים ומחזות הוא מציג  סיפורים והוויי מאירועי מלחמת השחרור והקמת המדינה, מחיי הקיבוץ ומחיי התרבות, האמנות והיצירה בארץ.  בדמותו משתלבים לוחם ואיש ספר, חקלאי, פועל ומוסיקאי, וכל אלה ועוד באים לידי ביטוי בשלל הדמויות – גברים ונשים – שהוא משרטט ביצירתו ביד אמן רגישה.  כתיבתו של שחם נטועה עמוק בארץ ישראל ובלשון העברית, אך בה בעת היא כלל אנושית ועניינה בשאלות קיומיות אוניברסליות, דבר המסביר את הצלחתו בכל רחבי העולם.

נתן שחם מתגורר בבית אלפא, נשוי לקטינה ואב לשני בנים ובת, שהעניקו לו תשעה נכדים ושבעה נינים. 

בתחום התקשורת יוענק הפרס ליעקב אחימאיר.

אחימאיר – עורך ומגיש תכניות בטלוויזיה הישראלית ובקול ישראל – הוא מן העיתונאים הוותיקים והמוערכים בתקשורת האלקטרונית בישראל.  50 שנה בקירוב הוא משמש בשידור הציבורי, שבו מילא תפקידים רבים של כתב בישראל ובחו"ל, עורך ומנחה במשדרי החדשות והאקטואליה המרכזיים וכן פובליציסט ומתעד. הוא התווה את דרכה של הטלוויזיה הישראלית על בסיס עקרונות מקצועיים: מהימנות חסרת פשרות, הפרדה בין דעות לעובדות, יסודיות, העמקה ורוחב אופקים. ב-17 השנים האחרונות הוא עורך ומגיש את תכנית חדשות החוץ 'רואים עולם', הנחשבת אחת התכניות הטובות והמעמיקות ביותר בתקשורת החדשות בישראל.

יעקב אחימאיר מתגורר בירושלים, נשוי לאורה, לשעבר מנכ"לית מכון ירושלים לחקר ישראל ובעלת תואר "יקירת ירושלים". הם הורים לאבישי ולענת ולהם שישה נכדים.