"יום הפוך" אשתקד במכללת ספיר
"יום הפוך" אשתקד במכללת ספירצילום: יוגב וענונו

היום ההפוך היא מסורת בת 4 שנים בו סטודנטים וסטודנטיות מנקים את הקמפוס במקום עובדות הניקיון לאות הוקרה על עבודתן הקשה וכמחאה על העסקתן הפוגענית.

בשנים האחרונות במקביל לניקיון המוסד יזמו הסטודנטים עוד שלל פעילויות הערכה לעובדי הניקיון: חלוקת פרח לכל עובדת ניקיון, ארוחת בוקר מפנקת או טיפולי ספא. כמו כן בכיתות נקיות הושאר מכתב ברכה בשלל שפות המסביר מדוע הכיתה כבר נוקתה. גם השנה ממשיכות את המסורות אגודות הסטודנטים מכל רחבי הארץ: מהנגב, בר אילן, חיפה ות"א ועוד.

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית מסר, כי "הסטודנטים לא משלימים עם העובדה שבאקדמיה קונים השכלה ומדברים בשפה גבוהה ומצד שני יעסיקו עובדים בצורה נצלנית מחוץ לכיתות. זו היא מחובותינו לחוסנה של החברה הישראלית. הסטודנטים ימשיכו להיאבק על זכויות עובדי הקבלן עד להנהגת העסקה ישירה וביטול השיטה הבזויה הזאת באקדמיה ומחוצה לה. זוהי תקופת מפנה חברתית בציבור הישראלי והסטודנטים בכל רחבי הארץ מראים את הדרך שהחברה הישראלית צריכה לצעוד בה".

לירון פוליצר, יו"ר אגודת הסטודנטים של אונ' בר אילן (הגילדה) הוסיף, כי "אני רואה חשיבות מכרעת בהעלאת עובדי הקבלן ובכלל בתנאי העסקה. הסטודנטים של בר אילן לא נשארים אדישים למצוקות חברתיות ולסוגיית עובדי הקבלן ורואים חשיבות מכרעת למציאת פתרונות לעוולה חברתית מתמשכת".

לדברי איתי גוטלר, יו"ר אגודת הסטודנטים של האוני' העברית בירושלים, "המאבק להעסקה ישירה והוגנת של עובדי הקבלן אשר צמח בין השאר מסטודנטים איכפתיים ברחבי הקמפוסים, הפך בשנה האחרונה לאחד ממאבקי הדגל של התנועות החברתיות בישראל. מדובר מבחינתנו בעוד הזדמנות להעלות למודעות את הסוגיה, ולהזכיר שעל אף ההישגים הנקודתיים, ישנה עוד דרך ארוכה להצלחת מאבק ערכי וחשוב זה".

יאיר הראל , יו"ר אגודת הסטודנטים של המכללה האקדמית ת"א -יפו: "לא נשקוט ולא ננוח עד שתופעת עובדי הקבלן תיעלם כליל מן הקמפוסים. גם הסטודנטים של האקדמית ת"א יפו נרתמים למאבק במלוא העוצמה".