בן ציון נתניהו ואביו
בן ציון נתניהו ואביוצילום: פלאש 90

אביו של ראש הממשלה נתניהו, פרופ' בן ציון נתניהו (מילקובסקי), הלך הלילה (שני) לעולמו בשיבה טובה והוא בן 102. פרופ' נתניהו חלה ובתקופה האחרונה חלה החמרה במצבו אשר הביאה למותו.

בן-ציון נתניהו נולד בוורשה, ב-25/03/1910 בשם בן-ציון מיליקובסקי. בשנת 1920 עלה לארץ ישראל עם משפחתו.  בשנת 1944 נישא לצילה, אותה פגש בעת לימודיו בארץ ישראל.  לבן-ציון נתניהו היו שלושה בנים – סא"ל יונתן (יוני) ז"ל שנפל במבצע יונתן באנטבה, בנימין, ראש ממשלת ישראל, ועדו - רופא, סופר ומחזאי.

פרופ' נתניהו היה מגדולי ההיסטוריונים של עם ישראל. במחקריו התמקד  בתולדות יהדות ספרד בימי הביניים ובתולדות הציונות. בין ספריו נכללים דון יצחק אברבנאל, האנוסים מספרד, ויצירת המופת שלו שזכתה להכרה עולמית 'מקורות האינקוויזיציה במאה ה-15 בספרד'. כן חיבר את הספר 'חמשת אבות הציונות' שבו כינס את מחקריו על חייהם של מייסדי הציונות המדינית: פיסנקר, הרצל, נורדאו, זגנוויל, וז'בוטינסקי.

פרופסור נתניהו היה העורך הראשי של האינציקלופדיה העברית במשך למעלה מעשור. הוא שימש פרופסור ללימודי היהדות באוניברסיטאות שונות בארצות הברית , וסיים את חייו האקדמיים כפרופסור אמריטוס באונ' קורנל הנודעת.

החל מתקופת היותו סטודנט בירושלים היה מעורב בפעילות ציונית ציבורית ופובליציסטית. הוא נמנה עם תומכיו של זאב ז'בוטינסקי, וערך עיתון שבו השתתפו פרופסור יוסף קלאוזנר והמשורר אורי צבי גרינברג.

הוא התגייס להגנת הנאשמים ברצח ארלוזורוב ולשם כך שכנע את אביו, הרב נתן מיליקובסקי, לגייס את הרב קוק לצאת להגנת הנאשמים. לימים הספיד הרב קוק את הרב מיליקובסקי בהספד מרגש.

ב-1939 נסע ללונדון ושכנע את ז'בוטינסקי להעתיק את פעילותו לארצות הברית מתוך ראייה שזאת תהיה הכוח העולה בעולם, וששם ניתן יהיה לגייס תמיכה במדינה היהודית. זמן קצר לאחר בואם לארצות הברית נפטר ז'בוטינסקי ונתניהו המשיך לאורך כל שנות המלחמה ואחריה את ההטפה למדינה יהודית.

במסגרת זאת נפגש עם רבים ממנהיגי ארצות הברית באותה תקופה, לרבות סנאטורים, חברי קונגרס, סופרים, משוררים ומנהיגים כמו דין אצ'יסון ואייזנהאור. עם הקמת המדינה חזר מארצות הברית והשתקע בשכונת תלפיות בירושלים עם משפחתו הצעירה  והתמסר כולו למחקריו, בהם נעזר ברעייתו צילה ילידת פתח-תקווה שהייתה שותפתו לחיים למעלה מחמישים שנה.

גם בגיל מתקדם המשיך פרופ' נתניהו להיות מעורב בפוליטיקה, ובספטמבר 2004 היה בין החותמים על עצומת אנשי רוח נגד תוכנית ההתנתקות, אשר כינתה את התוכנית "פשע נגד האנושות".

ב-1952 עברה משפחת נתניהו לגור בבית ברחוב הפורצים 4 שם עצם לפנות בוקר את עיניו בפעם האחרונה. הלוויתו של פרופ' נתניהו תתקיים היום (שני) בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים.