רוואבי
רוואביאהוד אמיתון - סוכנות תצפית

לא מעט מחאות השמיעו תושבי בנימין נגד בנייתה המואצת של העיר הפלשתינית רוואבי, ובאחרונה הושם דגש על הסכנה שבסלילת כביש הגישה הזמני בין העיר לבין הכביש המחבר את ישובי מערב בנימין לכביש 60.

מסתבר שדבר מהמחאות הללו לא השפיע ככל הנראה, ובהחלטה תמוהה, וככל הנראה שנויה במחלוקת חוקתית, התיר ראש המנהל האזרחי את השלמת הסלילה. תושבי הישובים באזור רוואבי הופתעו לגלות בימים האחרונים את הכביש סלול ומוכן לנסיעה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו היום עם ראש מועצת בנימין, אבי רואה, שעמד בראש המוחים נגד הסלילה.

באשר לכישלון המחאה אל מול העבודות בשטח אומר רואה כי "אנחנו מחוייבים במחאה קודם כל לעצמנו. צריך לצעוק בלי קשר לתוצאה, כפי שעשו אבותינו", הוא אומר ואינו מוכן לקבל את הגישה המיואשת המקבלת בהשלמה את המציאות במידה והמחאה לא מוכיחה את עצמה.

לדבריו של רואה הצו שנחתם על ידי ראש המינהל האזרחי נחתם בניגוד לנהלים שנועדו לאפשר העלאת התנגדויות לביצוע הפרויקט המסוכן, וגם כעת, לאחר שהוא נחתם והביצוע הושלם רואה אינו אומר נואש ומספר על עתירה לבג"ץ שהמתיישבים מתכוונים להגיש נגד הצו שנחתם והכביש שנסלל, עתירה שתוגש באמצעות 'רגבים'. מטרת עתירה זו היא לחייב את המינהל לפתוח בהליכי תכנון וביצוע של כביש הקבע המקשר בין רוואבי לביר זית ורמאללה. זאת מאחר ובשטח לא מבוצעת כל עבודה מסוג זה שיהיה בה כדי להעיד שאכן הכביש שנסלל אינו אלא כביש זמני שנועד אך ורק לתקופה שתחלוף עד סלילת כביש הקבע. החשש הוא שהזמני יהפוך, כמו דברים רבים אחרים במדינה, לקבוע, אומר רואה.

נזכיר כי עיקר הטענה המועלית כעת בפני הרשויות היא טענת הסיכון התעבורתי שיוצר כביש הגישה שיהפוך כלי בידי כארבעים אלף תושבי רוואבי, בה בשעה שכבר כעת הכביש המוביל לכביש שישים, הכביש אליו מתחבר הכביש הזמני, הוא כביש מסוכן שגבה קורבנות בנפש.

באשר להתנגדות שליוותה את הבנייה ברוואבי מצידם של אישי ציבור ובהם גם שרים, אם בשל הפן הביטחוני ואם בשל פן איכות הסביבה העשוי להיפגע קשות מבניית העיר, אומר רואה כי אמנם שרים לא מעטים הביעו מחאה אך מסתבר שכוחם של שרים הוא מוגבל או שעיסוקים אחרים ממלאים את זמנם והדבר אינו עומד בראש מעייניהם. גם כעת מתריע רואה מפני היום שאחרי איכלוס העיר, יום בו יתעוררו נציגי ואנשי איכות הסביבה ויזעקו על הפגיעה בנוף ועל הביוב הזורם אל הנחלים והואדיות.

סוגיה נוספת שעלתה בשיחה עם רואה היא סוגיית הבניה בגבעת היקב עבור תושבי מגרון. לדבריו הבנייה החלה ביוזמת המועצה עוד קודם להשלמת האישורים מתוך אמונה שאלה יגיעו, כפי שאכן הגיע אתמול בישיבת הממשלה האישור להקצאת סכום של כעשרים וחמישה מיליון שקלים לבניית המתחם. "אני מקווה שנעמוד ביעד", הוא אומר כשהוא מתייחס לתאריך שהציב בג"ץ להשלמת מיזם הבנייה המהיר בסופו יוצבו באזור קראווילות עבור תושבי מגרון עד להשלמת ההליך המשפטי בו יתברר מעמד אדמות הישוב המקוריות. בינתיים פועלת המועצה להגיע להסכמה בין המתיישבים לממשלה באשר לאופי הנוכחות שתישאר במגרון ביום שלאחר צאת התושבים מהמקום.