הרב רונצקי
הרב רונצקייוני קמפינסקי

ראש ישיבת איתמר והרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל במיל' הרב אביחי רונצקי סבור כי הדברים שנכתבו בדו"ח המבקר על הרבנות הצבאית אינם דברי ביקורת, אלא תיאור המציאות במדויק.

כזכור, אתמול נטען בדו"ח המבקר כי נושא החינוך בצה"ל אינו מוסדר כנדרש ולעיתים קיימת תחרות בין חיל החינוך לרבנות הצבאית שפועלת רבות לקידום היהדות והערכים יהודיים בצה"ל.

ביומן ערוץ 7 אמר הרב רונצקי, "הרבנות הצבאית יחד עם תחום התודעה היהודית, עוסקת בראש ובראשונה בערכי לחימה, רוח צה"ל, מנהיגות והובלה. חיל החינוך עוסק בנושאים אלה באופן מינורי בלבד. זאת אכן המציאות".

לדבריו, הרבנות הצבאית הגשימה את רצונם של כל הרמטכ"לים האחרונים ואף זכתה על כך לשבחים, "כשהגעתי לרבנות, אמרתי לרמטכ"ל דאז דן חלוץ, שיש לי תכנית עבודה מסודרת, ושיחליט אם לקבל את התכנית או לא. באתי אז עם מטרה להקים את תחום התודעה היהודית, שתכלול הנחלת ערכי יהדות בהיבטים של לחימה. דן חלוץ אמר לי: מצוין".

"עשינו אז סקר בקרב חמישים מפקדים לא דתיים, כולם אמרו שהציפיות שלהם מאיתנו, שנגיע אליהם - דווקא אל הציבור בלי הכיפה ונדבר איתם גם על 'אידישקייט' וחגים, אבל בעיקר על ערכי הלחימה".

הרבצ"ר לשעבר מציין, כי הביקוש להרצאות של הרבנים הצבאיים היה עצום, "שלחנו את מיטב האנשים לשבתות עיון במוצבים, הכול על פי בקשה והזמנה, ולא הצלחנו לעמוד בחצי מהביקושים".

הרב רונצקי סבור שהרבנים הצבאיים מחוברים לשטח יותר מהמש"קיות של חיל החינוך, "בחיל חינוך יש מש"קיות וקצינות חינוך צעירות שאין להן את היכולת לדבר עם המפקדים והלוחמים. הרבנים הצבאיים לעומת זאת, ברובם לוחמים וגם תלמידי חכמים, הם מדברים באותה שפה והכול תוך כדי לחימה. חלק מהרבנים מכהנים גם כמפקדיי חמ"לים, מפקדי סיור ומטווחים וממלאים פונקציות של לחימה".

לדבריו, חשוב לזכור שלחיל חינוך יש תפקידים מאוד חשובים בצה"ל, "הם עושים עבודה חשובה במחו"ה אלון עם נערי רפול. יש הופעות ונופש לחיילים. אבל ערכי לחימה זה דבר מרכזי ואת זה הרבנות עושה מצוין. הרמטכ"ל הקודם גבי אשכנזי, אמר לנו שהרבנות הצבאית מבחינתו, הייתה גורם מרכזי בשיקום הצבא לאחר מלחמת לבנון השנייה".

הרב רונצקי סבור כי הכתבות הקשות נגד הרבנות הצבאית, נובעות ממלחמת התרבות בין אלה שרוצים מדינה יהודית לבין אלה שרוצים מדינת כל אזרחיה, "אנחנו מתעסקים בתודעה יהודית ויש כאלה שזה לצנינים בעיניהם. הרי דו"ח מבקר המדינה הוא דו"ח ענק שעסק בבעיות קשות של מוסדות המדינה. ההתייחסות לנושא הרבנות הצבאית היתה קטנה, אז מדוע זה תפס כותרות? כי הנושא הזה אף פעם לא נשאר רק בנישה הקטנה של הצבא - זה מאבק בתוך החברה הישראלית, מלחמת תרבות בין הגישה הלאומית ציונית לפוסט ציונית והפלורליסטית שרוצה שנהייה כמו כל העמים".