חיילים חרדים
חיילים חרדיםפלאש 90

האגודה למען החייל התורני מביעה שביעות רצון ממה שמוגדר בפי אנשיה כ"גושפנקא" שנתן לטענותיה מבקר המדינה בדוח האחרון.

לדבריהם, הנושאים המצוינים בדוח לגבי הכשלים בשילוב החרדים בצה"ל, הן במסגרת שח"ר והן במסגרת "נצח יהודה" מוכיחים את אמיתות הטענות שהעלתה האגודה בבקשתה מהמבקר לפני כחצי שנה שיחקור את הסוגיה.

נזכיר כי המבקר הציג ליקויים הנוגעים לאיזונים בין חרדים למגזרים אחרים כדוגמת חיילות, וכן את העובדה שבהכנת תכנית שילובם של החיילים החרדים לא לקחו חלק הרב הצבאי הראשי או נציגיו.

באגודה למען החייל התורני מביעים תקווה שצה"ל יפנים ויתקן את הליקויים שהצביע עליהם המבקר. באגודה מבטיחים כי "אם צה"ל יפעל ע"פ המלצות מבקר המדינה וישתף בדיונים ובהחלטות את האגודות האזרחיות העוסקות בגיוס החרדים לצה"ל, מובטח לו לצבא שהתקפות האגודה עליו יפחתו במידה ניכרת".

וגם זווית פוליטית יש לדו"ח המבקר בסוגיה זו. יו"ר האגודה למען החייל התורני, אליהו לקס, רואה בדו"ח המבקר "סטירת לחי מצלצלת לתוקפי הציבור החרדי, ובראשם יו"ר קדימה הנבחר, שאול מופז, ששם לו למטרה ושק חבטות את הציבור החרדי בקריאתו הנלעגת לבטל את חוק טל", כלשונו.

לקס מוסיף ואומר כי "משום חששו מארגוני הנשים הפמיניסטיים הכניס מופז בהיותו רמטכ"ל חיילות לכל משבצת בצבא בתואנה של שוויון בין כולם, הבריח את החרדים מכל מקום בצבא".

עוד אומרים באגודה כי ברוחו זו של מופז פעל בסיס חיל הים בעתלית כאשר שילב שבע חיילות לבסיס וגרם בכך להדרת החיילים החרדים ממנו, "והוסיפו לחטוא בהביאם מפקדת לחיילים שהוגדרה 'מפקדת תורנית'".

"צודק מבקר המדינה בכך שצה"ל אינו נותן מענה המתאים לצרכי הציבור החרדי. האגודה ממליצה על פינוי כמה בסיסים ולאייש אותם בחיילים דתיים, תורניים וחרדים, שיוכלו לקיים את אורחות חייהם במלואם ולשרת את המדינה".

כאן המקום להזכיר כי בתגובה לדו"ח המבקר אמרו בצה"ל כי "החרדים המשרתים בצה"ל זוכים לתנאי שירות מיוחדים, שנועדו לאפשר להם לשמור על אורח חייהם במקביל לשירותם הצבאי. הקלות אלו מאושרות לאחר תהליך סדור של בקשה למפקדים ולגורמי הת"ש ביחידה. פקודות הצבא קובעות שכל מפקד יראיין את פקודיו החרדים אחת לששה חודשים, וסוגיה זו נאכפת. לחרדים המשרתים בצה"ל מנופק באופן סדיר מזון בכשרות מהדרין. תקלות נקודתיות שנמצאות בנושא מטופלות בהתאם."