יצחק תשובה
יצחק תשובהפלאש90'

השופטת ורדה אלשייך קבעה כי לחברת דלק נדל"ן ימונה מבקר זמני בתאריך 13 במאי, זאת בעקבות הודעת החברה על חדלות פירעון.

השופטת אלשייף פירטה בהחלטה מפורטת את השתלשלות האירועים תוך שהיא מותחת ביקורת קשה עכ התנהלותם של יצחק תשובה ואנשי קבוצת דלק במהלך הפרשה.

לדבריה, "התנהלותם של מר תשובה ונציגיו, כפי שהערתי קודם לכן, מעלה חשש כבד לניהול משא ומתן (ובעיקר אמורים הדברים בחלקו האחרון) בחוסר תום-לב; שמא, מתוך ידיעה שאין כוונתם להגיע להסדר, אלא הם מבקשים להרוויח זמן מסיבות אחרות, בטרם "ישליכו את הפצצה".

"להתנהלות זו עשויות, אכן, להיות השלכות מרחיקות לכת המוכרות היטב בדיני החוזים – בעיקר נוכח נזק אפשרי שנגרם לצד שכנגד בזמן בו התמשך משא ומתן עקר, בעוד החברה יודעת (אך אינה מודיעה) כי אין ברצונה או ביכולתה לעמוד במתווה ינואר", קבעה אלשייך.

לאור זאת קבעה אלשייך, כי "חלק מרכזי ועקרוני במנדט שינתן למפרק, אף בשלב הפירוק הזמני, יהיה קשור בטבורו לעריכת חקירות עומק. זאת, במגוון שאלות, כולל, אך לא רק, בנושאים של הדרך בה הגיעה החברה לחדלות פירעון, האם בוצע ריקון נכסים עובר להכרזה על חדלות פירעון - בין במישרין ובין בעקיפין באמצעות עסקאות בהן עמד אותו צד מהותי משני צידי המתרס, ואשר העבירו התחייבויות לצד אחד, ותוכן כלכלי לצד אחר; משיכת משכורות גבוהות, או כל צורת משיכה כספית אחרת, מקום בו החברה פסעה לעבר חדלות פירעון, האם אכן נשמרה החברה, לאורך כל התקופה, כמוקד רווח עצמאי, או שמא שימשה אף ככלי בידי חברות אחרות בתשלובת, המצויות הרחק מחוץ להישג ידם של הנושים, האם נוהלה החברה, לאורך תקופה, במינוף בלתי סביר או באורח שאינו עולה בקנה אחד עם חובות האמון והזהירות שמחיל הדין על חברה מסוג זה ובעלי השליטה בה, ועוד כהנה וכהנה".

למרות זאת החליטה כאמור השופטת לתת עוד ארכה לגיבוש הסדר והורתה כי "צו הפירוק ומינוי המפרק הזמני יכנס לתוקף ביום 13.5.2012 זאת, כדי ליתן לצדדים הזדמנות אחרונה לנסות ולגשר על הפערים ביניהם; ושמא יגיעו בכל- זאת להסכמות שייתרו את הליכי הפירוק, ויכללו תרומה אישית ראויה (ההדגשה במקור - ש.פ) של בעל השליטה, בתוספת בטוחות והצעות שיהיו מקובלות על רוב הנושים. אוסיף אף זאת; טוב יעשה בעל השליטה אם לא יממש את "האיום" להפסיק בימים אלה את מימון פעילות החברה, וזאת עד למועד בו יתברר אם צו הפירוק נכנס לתוקפו אם לאו".