משיב מלחמה. ארדן
משיב מלחמה. ארדןפלאש 90

השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, חשב שהוא מגיע לעוד כנס מכובד בארצות הברית ודווקא שם, על הבמה, כשלצידו ראש ממשלה ורמטכ"ל לשעבר, כשהתייחס להתבטאויות דיסקין זכה למתקפה מילולית חריפה מצידו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן שכינה אותו 'שקרן'.

בראיון ל'בשבע' הוא פורס את עמדתו בסוגיית התבטאויות הלשעברים למיניהם, וגם מתבקש להבהיר למה אנחנו צריכים להיכנס כעת למערכת בחירות.

הגעת לניו יורק לכנס של הג'רוזלם פוסט', ניסית להסביר מה מניעי דיסקין במתקפה על נתניהו, ופתאום מתפרץ לעברך ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, ומטיח בך שאתה שקרן. הופתעת?

"הופתעתי משום שיש לאנשי ביטחון וצבא דימוי של מי שאמורים להיות קרי רוח. אתה לא מצפה שאדם בכיר כזה בשירות צבאי וביטחוני, אדם שיש לי כבוד רב למה שעשה בעבר, גם יתפרץ וגם ידבר בצורה בוטה שכזו, בעיקר בחו"ל, שם הדברים לא מקובלים לחלוטין, בניגוד אגב למה שמקובל כאן".

טענת שדברים כמו של דיסקין ודגן פוגעים במאמצים הישראליים מול הגרעין האיראני. אולי העולם לא מבין שאולי יש כאן אינטרסים פוליטיים מאחורי ההתבטאויות הללו?

"העולם לא מבין את זה והתקשורת העולמית לא תעזור לו להבין את זה. דגן, דיסקין וכל חבורת אולמרט משחקים לידיה של התקשורת הבינלאומית שגם כך לא ממש אוהדת את ישראל. הם מכפישים את ממשלת ישראל הנבחרת ומשחקים גם לידיה וגם לידי אויבי ישראל. הם פוגעים בקמפיין העולמי שראש הממשלה מוביל. בדברים שלהם דגן ודיסקין פוגעים גם בתפיסתם שלהם. הרי אם הם היו שותקים ולא דנים בשאלה אם יש יכולת צבאית או לא, אם צריך לפעול או לא, יתכן והפעילות של ראש הממשלה הייתה מביאה למתקפה בינלאומית בהובלת ארה"ב, בריטניה ומדינות אחרות או להטלת סנקציות כלכליות חמורות שאולי היו מביאות לשינוי בעמדה האיראנית. אבל כשבכירי ביטחון ישראליים גורמים לעולם להתרגש פחות מהאיומים הישראליים הם למעשה מצמצמים את הסיכוי לפעולה בינלאומית, ועלולים להותיר אותנו לבד במערכה מול איראן. בכך הם פועלים הפוך ממה שהם אומרים שהם חושבים, במידה ואנחנו מאמינים שאין להם כוונות פוליטיות מאחורי הדברים".

ויש להם כוונות כאלה?

"למעשה דגן כבר הקים תנועה לשינוי שיטת הממשלה...".

ואם נרצה שלא להאשים אותם בפוליטיזציה, אתה יכול להבין מה קורא ללשעברים הללו? אולי תסכול מהריחוק שלהם ממוקדי ההשפעה

"אני לא בוחן כליות ולב ולא יודע מה עובר להם במוחם או בבטנם, וזה נראה לי כמו דברים שנאמרים מהבטן, מהרגש ולא רק מהשכל. אני בטוח שכפי שקורה גם לפוליטיקאים שעוברים ממרכז ההשפעה והמעורבות למעמד של פרשן כל אחד מתמודד עם זה בצורה כזו או אחרת...

גם צחי הנגבי, שאינו נמנה על מפלגתי, התבטא השבוע ואמר שהידע שבידי ראש הממשלה, הידע שעל פיו צריך לקבל הכרעות בנושא האיראני, הוא רחב הרבה יותר מהמידע הצר יחסית שיש לראש שב"כ לשעבר. החלטות שכאלה הן לא רק בממד של גוף בטחוני כזה או אחר, אלא בממד של פוליטיקה בינלאומית, מדינאות, ידע צבאי וביטחוני וראיה כוללת הרבה יותר. הכלים המיטביים ביותר נמצאים בידיים של ראש הממשלה וכך גם האחריות. העם בוחר ראש ממשלה והוא הנושא באחריות. לכן בכל הרמות ההתבטאויות שלהם לא מקובלות עלי".

אז איזו זירה יש ללשעברים שיש להם ידע, ניסיון ודאגה ורוצים להביע את עמדתם ודאגתם?

"יש זירה כזו וקוראים לה המערכת הפוליטית. יחד עם הזכות להיות בתפקיד של ראש שב"כ או ראש מוסד יש גם חובה מוסרית שלא לרוץ לתקשורת רגע אחרי פרישתך עם המידע שצברת בתקופת הכהונה. יש כאן ממשלה נבחרת ולא שלטון צבאי. אנחנו לא בדרום אמריקה. ההחלטות הן של הדרג המדיני ולאנשים הללו הייתה כל האפשרות להשפיע על המחליטים, כמעט יותר מכל אדם אחר במדינה. אני מעריך שאם הם באמת היו חושבים שהכיוון שהולכים אליו לא טוב או מסוכן לביטחון המדינה היה עליהם להתפטר ולומר על רקע מה הם מתפטרים, ואז אולי להשפיע על ראש הממשלה. לעומת זאת לחכות עד סוף הכהונה ואז לדבר זה גם מבחינה מוסרית וגם מבחינת התוכן הרבה יותר חלש. זה מעיד שמה שאתה אומר היום לא היה נראה לך אז כל כך מסוכן, והדבר מעלה חשד שאתה אומר אותם מטעמים פוליטיים עתידיים. הייתי מצפה שבאותה נשימה שדיסקין ודגן מתראיינים שיודיעו באותה נשימה שהם מתחייבים שלא להצטרף או לתמוך בשום מפלגה פוליטית וכל דבריהם נובעים נטו מדאגה לביטחוננו. זה אולי היה מחזק יותר את התוכן של האמירות שלהם".

אז למה לא תצטרף ליוזמת חוק הצינון שאוסרת על הלשעברים להתבטא בתקשורת תקופה מסוימת מתום כהונתם?

"כי אני חושב שהציבור מספיק חכם כדי לשפוט, ואני חושב שהממשלה פועלת נכון לעתיד המדינה וככזו היא תוכל לעמוד גם מול אמירות שהן בעיני לא אחראיות מצידם של ראש שב"כ וראש מוסד לשעבר, ואם מסבירים לי שיש להם זכות לומר מה שהם רוצים, ואני מסכים לכך, אם כי חושב שהיו להם פורומים מתאימים יותר לדבר בהם, אז גם לי יש זכות מוסרית לומר את מה שאני חושב על האמירות שלהם, וזה מה שאני עושה".

נושא אחר. תן לי סיבה טובה יותר מסקרים מחמיאים לראש הממשלה כדי להקדים את הבחירות

"יכול להיות שאנשים מתבלבלים, ואולי גם אתה... אנחנו לא רוצים להקדים את הבחירות. מתוקף קשריו עם מרכיבי הקואליציה יודע ראש הממשלה להעריך את הסיכויים להעביר את שני הנושאים שבלעדיהם לא ניתן להמשיך לכהן, כלומר התקציב שמדינה לא יכולה להתנהל בלעדיו ואת התחליף לחוק טל שנפסל בבג"ץ. בנושא תקציב 2013 לצערנו לא נוכל להציג תקציב מרחיב כי הכנסות המדינה ירדו בגלל השפעות המשבר העולמי עלינו. מצבנו אמנם טוב יחסית אבל המשבר מתגלגל גם אלינו. הייצוא ירד כי יש פחות הזמנות מחברות ישראליות. במצב שלא ניתן להעביר את שני הדברים הללו יש שתי דרכים לנהל את המדינה, או בצורה פחות טובה ולהיות כפופים לסחטנות או להחלטות לא טובות ולא אחראיות בתקציב המדינה ולא להעביר חוק נכון שיחליף את חוק טל, או לקצר את התקופה הלא בריאה וללכת לבחירות, וזה מה שראש הממשלה עושה".

ובתקופת טרום בחירות הימין צריך להיכנס לכוננות ספיגה כי עכשיו ראש הממשלה ירצה לקרוץ לשמאל עם כמה החלטות לא נעימות?

"להיפך. אני חושב שככל שהליכוד יהיה גדול וחזק ופחות תלוי בשותפויות קואליציוניות הוא יוכל לעמוד בגאון על עמדותיו האידיאולוגיות, ולא כפי שראינו לצערי בעבר, לעשות דברים שלא משקפים את האידיאולוגיה הליכודית. אני מכיר את ראש הממשלה והאידיאולוגיה שממנה הוא מגיע, וראינו את הדברים באים לידי ביטוי באחרונה. הימין לא צריך לספוג שום דבר. אמרתי כבר בעבר בזירות שונות שמעבר לאמונה האידיאולוגית על זכותנו להתיישב בכל ארץ ישראל ובוודאי ביהודה ושומרון, אנחנו בעידן שבו לא מזהים שום פרטנר רציני ואין שום סיבה ללכת למהלכים כמו אלה שנולדו מהתחייבויות של ממשלות קודמות לבתי המשפט, לפנות ולהעתיק. ככל שהליכוד יהיה חזק יותר ניתן יהיה להסביר טוב וחזק יותר את זכותנו על הארץ הזו, ואם הולכים לתהליך מדיני הוא צריך להיות מבוסס קודם כל על הכרה בזכות העם היהודי למדינה משלו ולא להתחיל בנושאים כמו פינויים ועתיד מפעל ההתנחלויות. בהתחלה צריך לברר אם יש פרטנר".