עפרוני מצויץ על רקע הגילבון השרוף
עפרוני מצויץ על רקע הגילבון השרוףצילום: דותן רותם

מחר יחגגו המוני בית ישראל את ל"ג בעומר: אלפי מדורות קטנות וגדולות יודלקו בכל רחבי הארץ, כבאיות יעמדו בכוננות על מנת לכבות שריפות.

צוותי מד"א יטפלו באלו שלא נשמרו- אך יש מי שדואג דווקא לחיות הבר: עשרות פקחים ואנשי רשות הטבע והגנים יסיירו מחר בשטחים הפתוחים ובחופי הים על מנת למנוע פגיעה בטבע כתוצאה משריפות או מעריכת מדורות בטבע. הפקחים יסיירו בחניונים כבר משעות הצהריים, על מנת להתריע בפני מי שתכנן לערוך את המדורה במקום שבו אסור ולוודא כי גם מי שמתכנן להדליק את המדורה היכן שמותר- יעשה זאת באחריות.

יגאל בן ארי, מנהל מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים: "הגיע הזמן להתחיל ולחנך את עצמנו למדורות 'אקולוגיות'- מדורות קטנות וצנועות במקום מדורות הענק שמאפיינות את ל"ג בעומר. הנזק אינו מסתכם רק בעשן: לאחר החורף ברוך הגשמים שהיה לנו השטחים הפתוחים צפופים בצמחייה, שחלקה הגדול כבר יבש, ודי בגיץ אחד בכדי להצית שרפות ענק".

אתמול נאבקו פקחי רשות הטבע והגנים בלא פחות משלוש שריפות שהתרחשו בשטחים הפתוחים ברחבי הארץ: בשטח אש קובת קרעה, שמצפון לשמורת טבע גמלא, נאבקו פקחי רשות הטבע והגנים, בסיוע כבאית ושלושה מטוסי כיבוי, בשריפה שפרצה מסיבה שטרם התבררה. התגובה המהירה הביאה לכך שהשריפה כילתה "רק" 300 דונם מהשמורה, לעומת כ-30 אלף לפני שנתיים, אך לא התפתחה מעבר לכך וככל הנראה לא פגעה בקינון הנשרים שבאזור; בגבעות גומר שבשפלה הדרומית הצטרפו הפקחים לכוחות כיבוי אש, למטוס כיבוי, אנשי קק"ל וחיילי בא"ח צנחנים, בכיבוי שריפה שכילתה 500 דונם של בתה עשבונית; ואילו בשטח שמורת טבע הר תבור נשרפו כ-60 דונמים של חורש טבעי, לאחר שכוחות הכיבוי השתלטו על השריפה בטרם התפתחה מעבר לכך.

המרכז הארצי להצלת צבי הים של רשות הטבע והגנים מבקש מהמוני החוגגים להימנע מהדלקת מדורות בחופי ישראל, וזאת לאחר שבשבועיים האחרונים החלה עונת ההטלה של צבות הים. כל שמונת המינים של צבי הים בעולם מוגדרים כיום בסכנת הכחדה. הצבות מטילות את ביציהן בחוף בו בקעו בעצמן, ולכן אם צבת ים תגלה שעל החוף שבו היא מטילה נערכת מדורה- היא כנראה תשוב לים ללא שתחפור קן ותטיל את ביציה. צבת הים תנסה להעפיל לחוף עוד מספר פעמים במהלך הלילה, אך במידה ותיכשל- תטיל את ביציה בים ובכך תשמיד אותן.

ברשות הטבע והגנים מדגישים כי בתחום שמורות הטבע והגנים הלאומיים הדלקת מדורות אסורה בתכלית האיסור, ומבקשים מהציבור להישמר גם בשטחים הפתוחים, לא להשאיר מאחריהם פסולת ולהקפיד על כל הוראות הבטיחות, על מנת שלא ייגרם נזק לטבע ולחוגגים גם יחד.