מנקים את שדות המוקשים
מנקים את שדות המוקשיםדובר צה"ל

צה"ל פינה 5,000 דונמים בצפון הערבה ממוקשים. זאת במהלך שנה וחצי, כך מדווח אתר צה"ל המציין כי האזורים שפונו נועדו לצורכי חקלאות עבור תושבי הערבה.

על פי הדיווח המוקשים שנוכו מהאזור הונחו בו בשנות השישים על ידי צה"ל הכדי לבלום את תופעת הסתננות מחבלי הפדאיון. במהלך השנים נסחפו המוקשים בשיטפונות האופייניים לאזור ומחשש לפגיעה בעוברים במקום נסגרו לתנועה וביקור אזורים נרחבים שהיה חשש שהמוקשים נסחפו אליהם.

"טכנולוגיה חדשה המבוססת על לייזר, אפשרה פענוח מדויק של מסלול הסחף. בשילוב ההיסטוריה הצליחה הרשות לפינוי מוקשים לנתח עד רמת הסנטימטר היכן המוקשים, ולכוחות ההנדסה של צה"ל היו הכלים והניסיון בתחום", מדווח האתר.

מפקד פיקוד הדרום, האלוף טל רוסו, בירך בטקס סיום מיזם הפינוי: "זה אירוע מיוחד ומשמח מאוד – שחרור שטחים בערבה ממוקשים. בגזרת הערבה האתגר שלנו הוא בעיית המוקשים וזיכוי שטחים רחבים כל כך משפר את צה"ל והמדינה כולה.

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, רואה באירוע רגע היסטורי של ממש. לדבריו "הפרויקט נותן הזדמנות לרוץ קדימה במועצה ולנצל את האזור", שכאמור ייועד למשפחות העוסקות בחקלאות או כאלה שבכוונתן לעסוק בחקלאות.

אתר צה"ל מוסיף ומדווח כי בערבה התיכונה שולב כלי הנדסי מיוחד המשמש מעין מסננת לחול ובעזרתו מאותרים בחולות מוקשים. "החול שהגיע מירדן לאורך השנים איכותי מאוד לחקלאות, אבל נסחפו איתו מוקשים שקשה לסנן. הנפה החדשה גדולת מימדים ובעזרתה ניתן לזכות את החולות האיכותיים ולמנוע סכנת חיי אדם. ריבוי התושבים והצורך הבסיסי בחקלאות קריטיים מאוד בערבה ומשום כך עלה הצורך בנפה יוצאת הדופן הזו. עד כה שימש הכלי לאבנים, ועל פי הנחיות ההנדסה של פיקוד הדרום שונו המרווחים בנפה כך שתתאים לחול ולא תאפשר חדירת מוקשים".