ניתוח
ניתוחצילום: פלאש 90

טיפול חדשני בהזרקת תאי גזע מהשליה, אשר בוצע בפעם הראשונה בכל העולם, הציל את חייה של ילדה בת 7 הסובלת ממחלה נדירה.

התאים, שפיתחה חברת פלוריסטם הישראלית, הוזרקו לילדה בת 7 שהגיעה למרכז ההשתלות בבית החולים הדסה עין כרם מרומניה, כשהיא סובלת ממחלה חשוכת מרפא המונעת התחדשות של תאי מח העצם.

כתוצאה מההזרקה של התאים, נרשם מהפך במצבה של הילדה, ובכלל זה גידול משמעותי בהיווצרות תאי דם אדומים וטסיות דם.

הילדה החולה מאושפזת במרכז הרפואי הדסה בירושלים מאז אוגוסט 2011. מוח העצמות האפלסטי שלה לא הגיב למספר רב של טיפולים בארץ מוצאה, וגם לא לשתי השתלות מח עצם אשר עברה בישראל. כחודשיים לערך לאחר כישלון השתלת מח העצם השנייה, ולאחר שחלה הידרדרות קריטית במצבה, פנה פרופ'ראובן אור, מנהל מחלקת השתלת מח עצם בהדסה, לחברה מחיפה בבקשה לתת לה את הטיפול הניסיוני, שנוסה עד אז על בעלי חיים בלבד.

בספטמבר 2011, פלוריסטם הודיעה על תוצאות ניסויים בבעלי חיים, המצביעות על היעילות הפוטנציאלית של תאי הגזע מהשלייה בטיפול בנפגעי קרינה, שמביאה אף היא לכשל של מח העצם (בדומה למצב שנוצר פעמים רבות לאחר הקרנות יזומות בחולי סרטן למשל, או באסונות קרינה).

פרופ' אור, והרופא המטפל, אשר קראו את הידיעה על המחקר, החליטו לפנות לחברה כמוצא אחרון להצלת חיי הילדה, שמצבה הדרדר משמעותית בעקבות כישלון ההשתלות.

פרופ' אור אמר בעקבות הטיפול, כי "כיוון שגופה של הילדה דחה כל טיפול אפשרי, ולא נותרו אפשרויות טיפול אחרות,החלטנו כצעד אחרון לפנות לקבלת תאי הגזע מהשלייה של פלוריסטם, שבסופו של דבר ממש הצילו את חייה.התוצאות של המקרה הייחודי הזה מראות שתאי גזע מהשלייה עשויים להיות יעילים גם בטיפול במחלות אחרות הפוגעות במוח העצם".

הילדה קיבלה זריקה תוך-שרירית של תאי גזע מהשלייה בשתי מנות, בהפרש של כשבוע.עשרה ימים לערך לאחר ההזרקה האחרונה של התאים, נראתה עלייה משמעותית במדדים ההמטולוגיים של החולה, אשר נותרה יציבה עד היום. בנוסף לכך, השתפר מצבה הקליני הכללי של הילדה.

אושר לה לצאת מתנאי בידוד בבית החולים ואף לצאת אל מחוצה לו למרפאת שמיעה. בדיקות שנעשו לה הראו שתאי הגזע מהשלייה פעלו באמצעות גירוי התאוששות תאי הגזע שבמח העצם, שמקורם בהשתלה השנייה אותה קיבלה חודשיים מוקדם יותר.