מצפה אביחי
מצפה אביחיאתר ארץ ישראל ממשיכם ובגאון

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רפאל יעקבי, דחה היום את ערעור המדינה על החלטת בימ"ש השלום שלא להרחיק את אריה דיוויס ממצפה אביחי בו הוא מתגורר יחד עם משפחתו.

בית משפט השלום דחה את בקשת המשטרה וקבע, כי דיוויס לא הפר את הצו מאחר שהמשטרה איננה מפרשת את הצו נכונה. בית משפט השלום קיבל את הטענה שדיוויס הוא בבחינת "תושב קבוע" בגבעה, ועל כן ציין כי אין מקום להרחיקו.

בראיון לערוץ 7, מברך אריה דיוויס את השופט על ההחלטה. "סוף סוף לא רק ערבים הם מקומיים. גם אנחנו נקראים מקומיים. גדלנו כאן כל חיינו. זה לא סוד שהמדינה רוצה להצר את רגלי ההתיישבות ביו"ש. אבל מרוב החשק שלהם להרוס הם לפעמים קצת מתבלבלים ולא מקיימים את החוקים של עצמם".

דיוויס מציין, שהחוק קובע, ששטח צבאי סגור לא יכול לחול על אזרח קבע של המקום. "אלוף פיקוד המרכז הוציא צו, של שטח צבאי סגור, על מצפה אביחי, אבל הצו לא חל על תושבי המקום. בית המשפט שם לעניין הזה סוף, וקבע שהם לא יכולים לנופף בצו כדי להרחיק את תושבי המקום. הצו לא חל על תושבי מצפה אביחי. המשטרה אמנם לא אהבה את התשובה אבל השופט החליט מה שהחליט".

דיוויס מציין שזו לא הפעם הראשונה, שהצבא משתמש בצו של שטח צבאי סגור בפרשנות לא נכונה. "צו של שטח צבאי סגור זה לא צו הריסה. אבל שי ניצן כבר אמר שזאת הדרך שלהם להלחם בהתיישבות, על ידי הוצאת צווים של שטח צבאי, אבל זה ממש לא חוקי".

 לדבריו משפחתו תמשיך להתגורר במצפה אביחי, למרות שבפועל הוא נהרס כבר כמה וכמה פעמים בחודשים האחרונים. "אנחנו נמשיך להתגורר כאן. אני שמח שהשופט היה הגון ונקווה שכך יימשך. אני מברך על ההחלטה".

תגובת עו"ד יצחק בם שייצג את דייויס מטעם עמותת חננו: "מדובר בהחלטה תקדימית הקובעת שגם יהודי יכול להיות תושב קבע במצפה אביחי. תמיד כוחות הבטחון כשמתייחסים לערבים מכנים אותם מקומיים, כאן ביהמ"ש על אפה וחמתה של המשטרה קבע שגם יהודי שגר במקום לאורך זמן הוא בבחינת "מקומי", כלומר תושב קבע שהצו המכריז על המקום כשטח צבאי סגור לא חל עליו. האלוף רצה שהשטח יהיה נקי מיהודים וקבע בצו שתושבי קבע יוכלו להשאר, כיוון שחשב שרק ערבים יוכרו כתושבי קבע, בא ביהמ"ש ואמר באופן חד משמעי שגם יהודים הינם תושבי קבע במקום ואריה דיוויס יוכל להשאר במקום. מצער שבמדינת ישראל המשטרה נאבקת כדי "לטהר" את מצפה אביחי מיהודים".