לגדל גינה ולחסוך במים

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו חנך אתמול (שלישי) את הביתן המשותף למשרד האנרגיה והמים ורשות המים במסגרת תערוכת "אגריטך", בגני התערוכה בתל אביב.

הביתן, אשר סובב סביב הנושא "גינון תואם אקלים", מציג לציבור אמצעים לצמצום כמויות המים הנצרכות בגינה הפרטית, בין היתר, באמצעות מגוון עשיר של מאות צמחים חסכניים במים, יפים ותואמי אקלים וארץ. משרד האנרגיה והמים ורשות המים מציגים במסגרת התערוכה גם 120 מטר של גינה לדוגמא המכילה מגוון צמחים עשיר וחסכני במים וחיפויים שונים, אשר מתאימים לאקלים הישראלי ומאפשרים לכל אחד ואחת מאיתנו לקיים גינה ירוקה, יפה, שיחד עם זאת, צורכת הרבה פחות מים, וכפועל יוצא מכך, גם חוסכת לכולנו כסף רב.

בביתן, חשף השר לראשונה את "מחשבון ההשקיה" שפותח ברשות המים, באמצעותו יכול כל אזרח לחשב את כמויות המים הנדרשות להשקיית כל חלק בגינתו, בהתחשב בצרכי הצמח, עונת השנה ואזור המגורים.

השר לנדאו אמר כי: "משק המים הישראלי נמצא בתנופה בשלוש השנים האחרונות. חלק נכבד הושג בזכות התכנון והטכנולוגיה, אך גם לציבור יש חלק רב בייצוב משק המים. צעד נוסף וחיוני הוא הפנמת הסביבה שבה אנו חיים. מדובר באזור שגם בימים טובים אינו משופע במי גשמים, ולכן, את גינותינו הפרטיות והציבוריות יש לתכנן תוך התחשבות באקלים המקומי.מי שחי במזרח התיכון לא יכול לטפח את אותה הגינה שמטפח מי שגר באירופה. נוף מולדתנו שונה. הביתן מראה שכל אחד יכול לטפח לעצמו גינה תואמת אקלים: לגדל עציצים שצורכים פחות מים, ועצים שצורכים פחות מים, וגם אותם, לדעת להשקות בצורה מדודה ומדויקת. אנו רואים חשיבות עליונה לבוא ולהציג פתרונות ואמצעים על מנת להבטיח מדינה ירוקה – שצורכת הרבה פחות מים".

עוד אמר השר: "צריך להתייחס לחיסכון כאל אורח חיים קבוע, ולא כאמצעי זמני. לייעול השימוש בהשקיית הגינה חשיבות כפולה ומכופלת, היות והמים בהם אנו משקים את הגינה הם מקור המים היחיד שאינו זוכה לשימוש נוסף, ומלכתחילה הם המים היקרים ביותר. לכן יש לכך חשיבות יתירה. אנו חונכים היום את מחשבון ההשקיה, באמצעותו ניתן לחשב בדיוק את כמות המים האופטימאלית לכל סוג צמחיה בכל אזורי הארץ. אני ממליץ לכולם להסתייע בו. זה נכון, וזה חוסך כסף לכל אחד ואחת מאיתנו, חוסך כמויות גדולות של מים – שאין לנו לבזבז, ועדיין, שומר על ארץ ישראל שלנו יפה וירוקה".

מהיום, כל אחד יכול לעשות שימוש במחשבון, אשר נמצא באתר רשות המים בכתובת water.gov.il