תעודת זהות תעודות זהות
תעודת זהות תעודות זהותצילום: פלאש 90

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה היום סט תקנות מרשם האוכלוסין, תקנות העוסקות בתעודות זהות אלקטרוניות- ביומטריות וכן בתעודות הקיימות.

הוועדה אישרה שינויים לתקנות מרשם האוכלוסין, ביניהם נקבע כי תעודות הזהות יהיו תקפות מעתה ואילך ל-10 שנים בלבד. כשבתום התקופה יהיה על כל אזרח לחדש את התעודה. תוקפן של כל התעודות זהות המצויות היום בידי האזרחים, יפוג בעוד 10 שנים.

בנוסף, אישרה הוועדה להוסיף פרטים אישיים נוספים שיופיעו בגוף התעודה (במקום בספח), ביניהם מספרי תעודות הזהות של בן/בת הזוג והילדים ושם הסב. לבקשת הורה, יצוין בתעודה שם ילד/ה שנפטר תוך ציון יום פטירתו. אזרח חסר דת הרשום כנשוי על פי חוק ברית הזוגיות, ירשם מעתה בתעודה בסעיף המצב האישי כ"בן זוג בברית הזוגיות". 

כ"כ, הוועדה אישרה את התקנות המסדירות הנפקת תעודות זהות אלקטרוניות- ביומטריות, אישור שיאפשר למרשם האוכלוסין להתחיל בפיילוט להנפקתן של התעודות החכמות שיחל בקרוב, לתקופה ניסיונית של שנתיים. הגישה לקריאת הנתונים המוכמנים על גבי השבב האלקטרוני, תתאפשר על ידי הקשת סיסמא אישית שתינתן לכל אזרח בעת ההנפקה, ותהיה נתונה לשינוי על פי בקשתו.    

ח"כ אורי מקלב שהביע התנגדות עקרונית לקצוב את תוקפן את תעודות הזהות ל-10 שנים, טען כי מדובר בטרחה מיותרת לציבור. מקלב תבע ממשרד הפנים להפעיל ניידות שיגיעו לביתם של קשישים וינפיקו עבורם תעודות זהות. "המצב בו אנחנו נאלץ קשישים בני 80 לעמוד בתור לחידוש התעודה, יכביד עליהם מאוד. הם לא יעשו זאת ובכך ימנעו מהם זכויות ושירותים המגיעים להם".

כמו כן, ח"כ מקלב התנגד נחרצות להפעלת מוקד השירות של משרד הפנים שעתיד לפעול 24 שעות, 7 ימים בשבוע, תוך חילול שבת וחג כדבריו.