אתר חלום יעקב קבר שייח' ארטיס בית אל
אתר חלום יעקב קבר שייח' ארטיס בית אלישי קרוב

אירוע מיוחד צפוי להתקיים היום (שני) בישוב בית אל. כנס תפילה מיוחד לנשים לרגל ר"ח סיון. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ג'ודי סיימון, רכזת התיירות של בית אל וממארגני האירוע, שסיפרה על הצפוי בו ומה שמאחוריו.

הכנס צפוי להיפתח בסיור מודרך באתר 'חלום יעקב', לאחר מכן תתכנסנה המשתתפות להכנסה לתפילה ושירי נשמה עם דפנה  חיסדאי, בהמשך תתקיים תפילת הבנים על פי הסגולה המפורסמת של השל"ה, תפילה אליה יצטרפו נשות מקהלת 'סולמות'. לאירוע צפויה להגיע שרת התרבות והספורט לימור לבנת לברך ולאחר דבריה תימסר שיחה מיוחדת מפי הרבנית טובה אליהו, רעייתו של הרב שמואל אליהו, סביב ההיערכות הרוחנית לחג השבועות.

סיימון מספרת שהכוונה הראשונית הייתה לקיים אירוע גדול בקנה מידה ארצי, אך בשל אילוצי תקציב ההיערכות היא לאירוע שיתמקד בנשות בית אל וישובי הסביבה, אם כי דבר קיומו של האירוע מופץ ברחבי הארץ, ובאגד הוחלט לתגבר את הקו היוצא מירושלים בשל הערכה שאכן לאירוע תגענה נשים מכל רחבי הארץ. זאת בין השאר גם משום שבאירוע תתקיים גם תפילה להצלת שכונת האולפנה מההרס המתוכנן לבתים שבמקום.

את השיחה עם סיימון ניצלנו כדי לערוך היכרות עם מחלקת התיירות של מועצת בית אל, מחלקה המצויה בתקופה זו בשלבי הקמה, אם כי לדבריה לאתר 'חלום יעקב' מגיעים תיירים מהארץ ומחו"ל, בבודדים ובקבוצות, גם באופן עצמאי.

על האתר עצמו היא מספרת כי מדובר בנקודת תצפית לשלוש מאות ושישים מעלות בגובה של 916 מטר מעל פני הים, עובדה המאפשרת תצפית על כל ישובי הסביבה, ומעבר לכך גם לכיוון גוש דן ממערב ועד החרמון בימי ראות טובה מצפון.

במרחק של כחמש דקות הליכה מנקודת התצפית ממוקם אתר 'חלום יעקב', האתר בו על פי השערות מסוימות חלם יעקב אבינו את חלומו. סיימון מסבירה שלמסקנה זו הגיעו מומחים לנוכח זיהוי המתבסס על שלושה פרמטרים. האחד הוא שימור השם ואין כוונתה רק לכפר ביתין הסמוך ומשמר את השם 'בית אל' המקראי, אלא גם לשמו של האתר עצמו. סיימון מספרת כי לאחר מלחמת ששת הימים הגיע למקום פרופ' וילנאי וחיפש בו שם קדום המעיד על ההיסטוריה של המקום. הוא מצא זאת בדמות המבנה שכונה על ידי ערביי המקום 'שייח' עבדאללה' שכשביקש לדעת אם יש לו שם נוסף התברר לו שהערבים מכנים אותו גם 'מקאם נבי יעקוב' – המקום הקדוש של הנביא יעקב.

לבד מעובדה זו היא מזכירה ממצאים ארכיאולוגיים המעידים על מבנה גדול בצורת משכן הבנוי באופן אופייני לימי בית ראשון אך אינו פונה לירושלים אלא לסלע הגדול שבמקום. על פי הערכות מבנה זה נבנה בידי ירבעם בן נבט שביקש לפלג את העם ובנה במה בבית אל. את המבנה בנה בצורת משכן ובחר דווקא במקום זה על מנת להוכיח לעם ישראל שהבמה החדשה שהוא בונה היא הממשיכה האמיתית של האמונה היהודית.

לבד מכך נמצאו במקום קברים בעלי מאפיינים יהודיים והמקום תואם את התיאור הגיאוגרפי המופיע בתנ"ך כאשר מתוארת דרכה של חנה אל משכן שילה כדי להודות על לידת שמואל.