ועדת עובדים זריםחזקי עזרא

ועדת העובדים הזרים של הכנסת דנה היום (שני) במצב מבקשי המקלט בדרום תל אביב. במרכז הדיון עמדה אמירתו של מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו בדבר מתן אישורי העסקה למסתננים ולמבקשי מקלט במטרה למזער את השתתפותם באירועי פשיעה.

חברי הכנסת התווכחו ביניהם בשאלה האם לאפשר העסקת מסתננים או לאו. מאידך, נרשמה הסכמה בדבר הצורך בפיזורם ברחבי הארץ על מנת למנוע קריסת תשתיות השכונה. 

מפקד מחוז תל אביב, ניצב אהרון אקסול, אמר בדיון כי ישנה עליה בפשיעה בקרב אוכלוסיית המסתננים יחסית לשנת 2011. בנוסף אמר כי קיים מתח בין תושבי השכונה לאוכלוסיית המסתננים שעולה וגואה ומהווה סכנה לאזור.

"מכיוון שאין פתרון, אנחנו סבורים שהעסקה כזאת או אחרת עד אשר ימצא פתרון, תקל על המצב." לדבריו, מדובר  ב'פשיעה הישרדותית'.

יו"ר ועדת העובדים הזרים ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר כי "שר הפנים שאחראי על המצב ולא עשה דבר, יוצא עכשיו בהצהרות מתלהמות במקום לפעול לפתרון רציני".

לדברי הורוביץ, יש לקבוע מדיניות הגירה מסודרת ולהעסיק את מבקשי המקלט שנמצאים כבר בארץ על חשבון חלק מהעובדים הזרים שממשיכים להביא במספרים עצומים מרחבי תבל. הורוביץ הוסיף כי בשבוע הבא יציג בוועדה תוכנית מסודרת לטיפול מקיף בבעיה: "יש צורך במדיניות אחראית ולא בשליפות מהמותן".

ח"כ יעקב כץ (האיחוד הלאומי) מתנגד בתוקף להעסקת המסתננים. "הממשלה צריכה להשלים את המכשול ולאייש את מתקן השהייה בנגב".

ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד)  קרא לתמוך בהקמת הגדר ובמתקן השהייה והודיע כי יקדם הצעת חוק עלפיה ישראלים שמעסיקים או מלינים מסתננים יהיו חשופים למאסר של חמש שנים ולקנס כספי גבוה.

ח"כ אקוניס דרש לחשוף את מקורות המימון של הארגונים המסייעים למסתננים.

ח"כ דב חנין (חד"ש): "לפי משרד החוץ אסור לגרש את האריתראים. לפי משרד הפנים – אסור להעסיקם. כשאנשים לא עובדים הם הופכים להיות קליינטים של המשטרה. הפתרונות לדבריו, הם סגירת הדלת המסתובבת, הפסקת הריכוז של מבקשי המקלט בדרום תל אביב והפנייתם לתעסוקה ברחבי הארץ.

ח"כ דני דנון קרא בתגובה להפנות את המסתננים לעבודה בקיבוצים ובשדרות רוטשילד. "נמאס לנו מההתייפייפות הזאת. קמה לנו מדינת אויב בתוך ישראל. אסור לתת להם לעבוד. עד שלא יתבצע מהלך של גירוש לא יהיה פתרון".

סגן ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי: "אנחנו צריכים לדבר הומנית ולתת פתרונות למצב. 70,000 מבקשי מקלט ומהגרי עבודה נמצאים היום בעיקר בשכונות הדרום  ובאזורים המוחלשים. אנשים שלא  מסוגלים לעבוד נגררים לתוך מצוקה וייאוש. כל עוד אנחנו מחויבים לקלוט אותם, עלינו לתת להם את האפשרות לחיות כאן. הקצבנו  60 מיליון ₪ בשנה לשכונות הדרום. הדבר העיקרי שניתן לעשות כרגע הוא לפזר אותם בארץ".

פיני קבלו ממרכז השלטון המקומי אמר כי אסור להאשים את הרשויות המקומיות משום שהן פועלות בהנחיית הממשלה. הבעיה קיימת בכל הארץ ואסור להאשים את הרשויות המקומיות כי הן פועלות לפי הנחיית הממשלה.מזל אשכנזי, תושבת דרום תל אביב התריעה כי מתן תעסוקה למסתננים תבוא על חשבון העשירון התחתון. "אני מעדיפה אריתראי רעב על פני חד הורית ישראלית רעבה".  

היא הוסיפה כי כל ארגוני הסיוע נמצאים בדרום תל אביב והם מייצרים את הבעיה. "אתם רוצים אותם, החלטתם לא לירות בהם בגבול, תנו להם חינוך ובריאות כמו שצריך".

שלמה מסלאווי, תושב דרום תל אביב אמר בדיון "במקום שהמפכ"ל ידאג לביטחון, הוא דואג לתעסוקת המסתננים". הפתרון, לדבריו, הוא הקמת עיר אוהלים ושיכונם שם ולא בתל אביב.

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי): "התעסוקה תפתה אותם להגיע לכאן. הם לא רעבים ללחם אלא לנשים ומטרידים גם נשים ישראליות בנות שמונים". 

אלעד סלע משכונת שפירא, תושב השכונה שלוש שנים ובעל דירה בשכונה אמר כי העומס על תשתיות השנים האחרונות. "המרחב הציבורי הפך להיות בלתי אפשרי. מי שרוצה להתארח אצלנו יכול לראות 1000 איש יושבים בשבת בבוקר בגנים הציבוריים בשכונה".



הוא קרא להפסיק להביא אוטובוסים של מסתננים לשכונה. "אין לנו יכולת לקלוט תושבים נוספים. הבעיה תתפוצץ בפנינו. אנחנו כפעילי שכונה עושים יום ולילה כדי להרגיע את הרוחות אבל אדי הדלק באוויר ואנחנו לפני מהומות לוס אנג'לס בשכונת שפירא".

סיגל רוזן ממוקד הסיוע לעובדים זרים הדגישה בדיון כי "תושבי השכונות צודקים. הם קורבן לחוסר המדיניות של הממשלה ולהסתה מצד מקבלי ההחלטות. העובדה שקוראים למבקשי המקלט 'מסתננים' לא הופכת אותם לשוהים שלא כדין. הם נמצאים כאן באישורה של ממשלת ישראל".