במד"א העדיפו שהלינץ' יושתק

הפרמדיק ש' מספר על רגעי האימה, בהם הוקף בעשרות פורעים ערבים והוכה. במד"א העדיפו במשך ימים ארוכים להשתיק את הפרשה.

שמעון כהן , כ"ט באייר תשע"ב

אמבולנס
אביעד אבן חן

פראמדיק מד"א

ביומן ערוץ 7 הבאנו את עדותו של ש', פרמדיק האמבולנס שהותקף על ידי ערבים, בני משפחתם של פצועי תאונת דרכים, שבהם ביקש לטפל.

כזכור, ביום שלישי שעבר דיווחנו כאן, בערוץ 7, על התקרית בה נחלץ צוות האמבולנס מלינץ' שביקשו לבצע בו אנשי הצוות שבאמבולנס. במד"א סברו שפרסום נרחב של האירוע עשוי לעורר מעשים דומים, אולם כעבור דין ודברים מול מערכת הערוץ הותר לש' לספר על פרטי האירוע הקשה.

"הוזעקנו מאזור שער בנימין לתאונת דרכים שהוגדרה קשה בכביש אדם חיזמה. דובר על רכב שהתהפך", מספר ש'. "הגענו לתאונה וראינו רכב שחוסם נתיב שלם. ירדנו לטפל. נהגת האמבולנס ניגשה לפצועות, אני ניגשתי לנהגת, בדקנו מה היה ומהר מאוד זיהינו שמדובר בפצועות קלות".

"התחלנו בתהליך של טיפול. הוצאנו אותן מהרכב, ואז שמענו איך בחריקת בלמים מגיע אלינו רכב. מאוחר יותר הסתבר שאלו קרובי משפחה או חברים שלהן ומתחילים להתנפל עלינו. ברגע הזה אני מסיג את הצוות אחורה ואומר להם להפסיק לטפל כי אנחנו בסכנה של ממש".

ש' מוסיף ומעריך שהפורעים הגיעו למקום כועסים וזועמים כי "הם באו כבר מהבית בצעקות ודחיפות. כשזה הגיע לידיים נסוגונו אחורה. זה היה מלווה בקללות על המשטרה, על מד"א, על עם ישראל וכו'. מבחינתנו זה היה אירוע לא רק של תקיפת צוות אלא אירוע עם מכלול סממנים לאומניים".

בשלב זה מורה ש' לצוות לעלות חזרה לאמבולנס כדי שלא יפגעו מהמהלומות ונותר עם שני כוננים כדי לבדוק את מצבן של הפצועות. למקום הגיע רכב של הסהר האדום. ש' ניסה לחבור אליו ולהסביר את המצב תוך שעשרות ערבים מקיפים אותו ומפליאים בו מכות, כלשונו. "הם דחקו אותי לפינה מסוימת ואז החלו להפליא בי מכותיהם. עד היום אני סובל מכאבים בצלעות", הוא אומר, כזכור שבוע אחרי.

עוד הוא מספר כי מיד עם הגיע אנשי הסהר האדום צעקו קרובי הפצועות 'אותם אנחנו רוצים. לא את מד"א', תוך שהם מפנים תנועות מגונות לעבר הצוות המותקף.

כדי להיחלץ ממצב המצוקה והסכנה שבה היו, הפעילו ש' ואיתו שאר אנשי הצוות קוד טלפוני המיידע את מוקד מד"א בכך שהצוות נמצא תחת תקיפה ואינו יכול לדבר. שוטרי תחנת בנימין הוזעקו למקום והם שחילצו את ש' ואנשיו.

על רגעי האימה בהם הוא ממתין לחילוץ המשטרתי מספר ש' כי "בעיקר ניסיתי להתגונן מדקירה, שומר בעיקר על הפנים ומה שעובר לי בראש זה לשמור על המשקפיים כי בלעדיהם אני ממש עיוור...".

לדבריו, החילוץ המשטרתי היה מהיר. חלק מהתוקפים ניסו להימלט מהמקום בתוך הניידת של הסהר האדום, אולם שלושה מהם נעצרו.

ש' מוסיף ומספר כי אירוע מעין זה עבורו הוא ראשון ב-12 השנים בהן הוא מתנדב ועובד במד"א. עם זאת הוא מציין כי אירועים מסוג זה התרחשו לפני וגם אחרי האירוע. "למחרת התקיפה היה אירוע תקיפה גם בעיר העתיקה", הוא מספר ומציין כי "במרחב ירושלים זה קורה". עם זאת הוא מציין ש"בדרך כלל נשמר יחס של כבוד בין האוכלוסייה למד"א".

יצוין כי לאחר הפרסום הראשון ביום שלישי שעבר על האירוע סברו במד"א שלא נכון יהיה לתת פומבי לפרטי האירוע. בדוברות מד"א נטען בשיחות עם מערכת ערוץ 7 כי פרסום שכזה עשוי להעלות רעיונות אצל פלשתינים אחרים ויעודד מקרים דומים נוספים. מנגד העלתה מערכת הערוץ סברה ולפיה דווקא ההתעלמות התקשורתית מאירוע שכזה עשויה לגרום להיעדר טיפול נאות בתופעה. לאחר מו"מ מול דוברות הארגון הוחלט לאשר את קיומו המאוחר של הראיון.