מכון ז'בוטינסקי יקיים ביום חמישי הקרוב, כנס לציון 50 שנים לפטירתו של אב"א אחימאיר.

בראיון לערוץ 7 סיפר בנו, חתן פרס ישראל והעיתונאי יעקב אחימאיר, על אביו שהוערך מאוד על ידי אנשים רבים, בהם  זאב ז'בוטינסקי, "זכתו הגדולה ביותר בתולדות עם ישראל בארץ ישראל היא עובדה שהוא הראשון שהרים את נס המרד נגד הכובש הבריטי בארץ ישראל".

"הוא הראשון שתבע את המושג 'הכובש הזר' ביחס למנדט הבריטי בארץ", ציין אחימאיר הבן, "ועל כן הוא הקים עם חביריו את 'ברית הבריונים' שנועדה להלחם - לא בנשק כי לא היה להם, אלא בהפגנות וכתיבת מאמרים, ובעיקר בנסיון לעורר את הנוער למאבק בשלטון הבריטי למען מדינה יהודית חופשית".

עם הרבה רגש, הדגיש אחימאיר הבן כי אביו מעולם לא הואשם ברצח ארלוזורוב, "אבי לא הואשם ברצח ארלוזרוב. זו קביעת עובדה ולא הבעת דעה. לכל היותר היה נסיון להאשימו בהסתה לרצח ארלוזורוב והוא זוכה מאשמה זו. לימים זוכו מאשמת הרצח גם צבי רוזנבלט ואברהם סטבסקי".

"לפניי נמצא העתק של עיתון הארץ מ-1934 וכך נאמר בידיעה: 'אב בית הדין הבריטי הודיע על ההחלטה ביחס לאחימאיר אנחנו חושבים שהעדות של הקטגוריה, אינה מספקת להוכיח כי הוא נתן עצה ושידל את שני הנאשמים הראשונים לרצח ולפיכך הנאשם זכאי'".

"אני מתקומם על כך שהעובדות הללו, אינן מוזכרות אלא מושכחות מטעמים של שנאה פוליטית ואל אחרת", הדגיש יעקב אחימאיר.

"אבא נאסר על הקמת אגודת הסתר 'ברית הבריונים' וישב בבית הסוהר בירושלים. מדי פעם בפעם אני מבקר בתא שבו ישב אבי, אסיר בתא מספר 19 במה שמכונה היום מוזיאון המחתרות ועל אדן החלון אני יכול לראות את החקיקה שחקק, כנראה בבדל מתכת, את השם אבא אחימאיר ולצידו המנורה - כנראה מנורת בית"ר".

"אבי זעק והתקומם על האשמות מצד היהודים ופנה במכתב לנשיא המדינה דאז יצחק בן-צבי וביקש להסיר את האשמה הזו ורק ראש הממשלה הצדיק מנחם בגין, הקים ועדת חקירה ממלכתית, כשהוא לא יודע מה יהיו תוצאות הועדה, וביקש לבדוק את אשמתם של רוזנבלט וסטבסקי והם אמרו שאין ספק שהם לא היו אחראיים לרצח, בדיוק כפי שקבעו הבריטיים בשעתם".

מדוע אבא אחימאיר לא הצטרף לפוליטיקה? חתן פרס ישראל משוכנע כי טוב עשה אביו שלא נכנס לכנסת, "אני בספק רב אם אבי היה מתאים לפוליטיקה. אני חושב שבתקופה מסויימת הוא רצה להיות חבר כנסת, אך עזב את הרעיון כי הוא לא היה מסוגל לנהל מאבק פוליטי. הוא היה סופר והוגה דעות אדם חושב ועם השכלה רחבה מאוד. הוא היה בעל דמות רנסנסית שהשכלתו חובקת עולם והוא לא היה מתאים וטוב שלא היה ח"כ, כי היה נשחק בתימרונים והתרגילים הפוליטיים".

"השפעתו היתה גדולה מאוד על הנוער באותה תקופה ובאידיאולוגיה שהטיף, לכך שהנוער של אותה תקופה צריך להיות מוכן להקרבה, כדי שתהיה לנו מדינה עצמאית, הביאה להקמת ארגוני המחתרות הלח"י והאצ"ל ורבים ממי שהיו בברית הבריונים פנו ללח"י".

אחימאיר הבן הביע שביעות רצון מכך שראש הממשלה יעביר ברכה מצולמת לכנס, "אני מניח שהוא יאמר דברים חמים על אבי כי בין משפחת נתניהו לאבי המנוח היו קשרים מאוד חמים".

הוא ציין כי בכנס ידברו אישים נוספים על המשנה הפוליטית של אבא אחימאיר. ד"ר גולדשטיין ירצה על אגדת הגבורה המקסימליסטית, שלמה נקדימון יספר על זכרונות מאבא אחימאיר ופרופ' נאור ידבר על היחס בין ז'בוטינסקי לאחימאיר, "בין ז'בוטינסקי לאבא היו חילוקי דעות אך עדיין כינה אותו מורנו ורבנו, וזה הצל"ש הגדול ביותר שקיבל אבי במשך חייו".

"אני לא יכול לדבר בשמו של אבי כי קטונתי והוא הלך לעולמו לפני חמישים שנים. אני יודע, ואני אומר זאת בלשון המעטה, שהיו חוגים אינטלקטואלים לאחר הקמת המדינה ולפני ההקמה שניסו לנדות את אבי ולהוציאו מכלל החברה הישראלית, זאת בגלל דעותיו והשקפותיו".

"מדי פעם בפעם אנחנו שומעים את זה גם היום, ופירוש הדבר שעם אבא אחימאיר צריך להתווכח, הוא היה כל כך חשוב שצריך להתווכח איתו ואפילו לגדף אותו, 50 שנים אחרי שהסתלק מן העולם הזה. כנראה שהוא מפריע לכמה חוגים גם אחרי מותו".