תורמים מח עצם
תורמים מח עצםאתר עזר מציון

עמותת 'עזר מציון' יוצאת בימים אלו במבצע התרמה למציאת מח עצם לחולים מבני עדות מסויימות אשר מספר הדגימות שלהם במאגר מח העצם, נמוך.

על פי נתוני המאגר של הארגון, ייצוג העדה העיראקית במאגר עומד רק על 1.9%, ייצוג העדה הכורדית במאגר עומד על 0.5%, ייצוג העדה הקווקזית במאגר עומד על 0.3%, ייצוג העדה התימנית במאגר עומד על 2.9%, ייצוג העדה הגיאורגית במאגר עומד על 0.7%, ייצוג העדה האתיופית במאגר עומד על 0.5% וייצוג העדה הבוכרית במאגר עומד על 0.4% בלבד. לשם השוואה, ייצוג העדה האשכנזית במאגר עומד על 36.5%.

בראיון לערוץ 7 סיפרה מנהלת 'אורנית' של עמותת עזר מציון, ברכה זיסר, "המבצע שייערך הוא עבור מספר חולים ממוצא גיאורגי, בוכרי, עירקי ואתיופי. אנחנו קוראים לבני העדות שלהם להצטרף למאגר".

"נוכחנו לדעת שיש לנו הרבה חולים מעדות אלו והייצוג שלהם במאגר נמוך ביותר. אין לנו סיבה לכך, אך אנחנו מעריכים שהרבה טמון בעניין של חוסר הסברה וחוסר מודעות וכן של פחדים וחרדות. אנחנו הולכים להסביר להם שהתהליך פשוט ולא כואב והוא דומה לתרומת דם".

"גם היום, 13 שנים מאז המאגר הוקם, עדיין כשאתה שואל את האיש הפשוט מהרחוב, מה זה מח עצם, 90 אחוז לא ידעו להגיד את התשובה הנכונה ולא ידעו להגיד איך לוקחים את הדגימה".

זיסר סיפרה כי המאגר מונה כיום כ-600 אלף דגימות, "אך אנחנו לא מצליחים למצוא תרומה לכל החולים אלא רק ל-60% משום שבתרומת מח עצם אנחנו זקוקים להתאמה מלאה של DNA. ההתאמה עולה עשרות מונים כאשר מחפשים בקרב אותו עם ועוד יותר כשמחפשים באותה עדה ולכן אנחנו מתמקדים אצל אנשי אותה עדה".

"הנישואין ביון העדות, שאני מברכת על כך, גורמת לעליה במספר האפשרויות הגנטיות אצל התורמים ולכן זה מקשה על מציאת התורמים".

מנהלת 'אורנית' ציינה עוד כי בשל העלות הגבוהה של בדיקת מח העצם, מי שנתן דגימה בעבר, מתבקש לא להגיע פעם שניה, ומי שלא בטוח אם הוא תרם יכול למצוא זאת באתר "עזר מציון" שם ישנה האפשרות לחפש האם האדם במאגר או לא.

זיסר סיפרה כי אין להם שום עזרה כלכלית מגורם רשמי אלא הכל מגיע מתרומות, ובשל כך שעלות הבדיקה גבוהה מאוד, הם ישמחו לתרומות נוספות בכל סכום.