גן ילדים
גן ילדיםצילום: פלאש 90

עונת הקיץ טומנת בחובה גורמי סיכון רבים, אשר בגללם נרשמת עלייה בשיעור ההיפגעויות בקרב ילדים ובני נוער.

בחודשיים האחרונים נרשמה במחלקת הילדים במרכז הרפואי זיו עליה חדה במספר המאושפזים עקב היפגעויות בלתי מכוונות. בכל אחד מהחודשים אפריל ומאי אושפזו שישה-עשר ילדים במחלקה, כאשר הממוצע בתשעת החודשים האחרונים עומד על עשרה ילדים.

בין הפגיעות השונות בגללם אושפזו הילדים: מכות, חבלות וחתכים, כוויות, נפילות, הרעלות, בליעת גוף זר ותאונות דרכים.

במסגרת אירועי בטיחות הילד 2012 שיתקיימו בכל רחבי הארץ ומתמקדים השנה בבטיחות הילדים בקיץ, יוצבו במרכז הרפואי זיו ביום רביעי הבא (6.6) בין השעות 9:00-13:00 שני דוכני מידע בנושא בטיחות ילדים אחד בכניסה לבית החולים והשני במחלקת ילדים. בדוכנים יחולק מידע נרחב בנושא בטיחות ילדים בכלל ובטיחות לקראת עונת הקיץ בפרט.

את הדוכנים יאיישו אחיות מחלקת ילדים, סטודנטים מבית הספר לסיעוד של המרכז הרפואי זיו וליצנים רפואיים, אשר יסבירו לקהל הרחב וידגימו בעזרת עזרים שונים כיצד לשמור על בטיחות הילדים. על פי הדו"ח האחרון של ארגון 'בטרם' - מתים מידי שנה בישראל 144 ילדים עקב היפגעות לא מכוונת, כ-24,000 ילדים מאושפזים בבתי החולים ונרשמות כ-182,000 פניות של ילדים לחדרי המיון.

עוד מראים הנתונים כי אחד מכל 12 ילדים בישראל פונה לחדר מיון בגין היפגעות וכי 40% מכלל הפניות לחדרי המיון וכן כשליש מתמותת הילדים בגילאים 1-17 מיוחסים להיפגעות בלתי מכוונת ולא למחלות.יותר מ- 93% מהאשפוזים בבתי החולים הם תוצאה של היפגעות לא מכוונת, כאשר מתוכם מרבית הילדים שאושפזו, כ- 45%, נפגעו בבית. 81% ממקרי התמותה של ילדים הינם תוצאה של היפגעות לא מכוונת, כאשר שעור התמותה בקרב בני הנוער (15-17) גבוה פי 2.25 מהשיעור המקביל בכלל אוכלוסיית הילדים.

הנתונים מראים עוד, כי בנים נפגעים יותר מבנות. מתוך אוכלוסיית ילדי ישראל בגילאים 0-17 המונה כ- 2,400,000 ילדים, שיעור התמותה מהיפגעות לא מכוונת בקרב בנים עומד על 6.7 מקרים ל- 100,000 לעומת 2.8 מקרים ל- 100,000 בקרב בנות. מבין מדינות ה- OECD, ממוקמת ישראל במקום ה- 15 מתוך 34 מדינות בבחינת שיעור תמותת הילדים כתוצאה מהיפגעות.

ריקי סופר, אחות אחראית במחלקת הילדים במרכז הרפואי זיו אומרת, כי בחודשי הקיץ בהם הילדים נמצאים בחופשה ללא מסגרת חינוכית קבועה ועם שפע של זמן פנוי, בעוד ההורים ממשיכים בשגרת עבודתם הרגילה, עולה הסכנה לתאונות והיפגעויות של ילדים.

"הזמן הפנוי הרב שעומד לרשות הילדים וכן העדר השגחת מבוגר גורמים לעלייה בשיעור הנפגעים בקרב ילדים בעונת הקיץ. הילדים שוהים זמן רב בבית שלעיתים, עקב השעמום, מנוצל לפעילויות מסוכנות ובנוסף מבלים הרבה מחוץ לבית ומסכנים את עצמם בפעילויות שונות העלולות להסתיים באסון. על אף הקושי, נדרשת בחודשים אלו יותר השגחה על הילדים הן במרחב הציבורי: בבריכה, בים, בגני השעשועים, בפארקים ובטיולים והן בבית ובדרכים. צוות האחיות במחלקה עבר הכשרה מטעם ארגון 'בטרם' בתוכנית שנקראת "בטרם אישי" והן מדריכות בשוטף את ההורים והילדים שמגיעים למחלקה" אומרת סופר.

אורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מדגישה, כי "השגחת מבוגר אחראי על ילדים ומעורבותו בפעילות הילדים היא קריטית בצמצום הסיכון להיפגעות. כהורים חשוב להבין ולהיות מודעים לסיכונים שמביאה איתה חופשת הקיץ, להיערך אליהם מראש ולנקוט את האמצעים הדרושים על מנת לעבור את הקיץ בשלום".