חתימת ההסכם בין האוצר והרופאים
חתימת ההסכם בין האוצר והרופאיםששון תירם

ועדת הכספים של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון בכוונת רשות המסים למסות את מענקי העידוד לרופאים עד שיעור של 48%.

חברי ועדת הכספים דרשו להפחית דרסטית את שיעור המיסוי ואף זכו לרוח גבית בעניין מסגן שר הבריאות שהביע נכונות לתווך בין הרופאים לרשות המסים.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לצדדים להגיע לסיכומים שיאפשרו את המשך מתן התמריצים למעבר רופאים לפריפריה ולהבטיח את יישום ההסכם של המדינה עם הרופאים.

יוזמי הדיון, ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש) ואורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) הביעו תרעומת "על ההחלטה החד-צדדית של רשות המסים להטיל מס בשיעור מקסימלי על מענק העידוד".

לדברי ח"כ אגבאריה, "יש הרבה מקצועות בהם קיים מחסור בעובדים, במיוחד במקצועות הרפואה ובכלל זה במתמחים. הבעיה מתעצמת באיזורי הפריפריה והדבר משפיע על רמת שירותי רפואה ירודה בהשוואה לאזור המרכז. בעקבות מאבק הרופאים, המדינה הגיעה עימם להסדר ועתה היא שואפת לסגת ממנו. מצד אחד נותנים את המענק לעידוד המעבר לפריפריה ולחיזוק השירותים לתושביה ומצד שני מבקשים לקחתו בחזה. 48% מס משמעותם לתת ביד אחת ולקחת ביד השנייה".

לדברי ח"כ לוי-אבקסיס, "הפערים בין הפריפריה למרכז ניכרים בהכל, לרבות ברמת שירותי הרפואה. מיסוי המענק שנועד לעודד מעבר מומחים לפריפריה ייעקר את כל התכניות לעידוד הפריפריה מתוכן. ברור שעל-מנת לדרבן רופאים מומחים לעבור לפריפריה יש להעניק להם תמריץ. ממילא הם נדרשים לעשות ויתורים רבים במעבר ועל-כן יש לפצות אותם על-כך. המס על המענק פירושו פגיעה באוכלוסיות החלשות באזורי הפריפריה".

לוי-אבקסיס הוסיפה עוד, כי "המענק עומד על 300 אלף ש"ח ל- 6 שנים ולרופאים בכירים בתחומם 500 אלף ש"ח, כאשר בפועל נותר בידיהם פחות ממחצית הסכום. מדובר בהישג של הפניית חלק מהמומחים לפריפריה ועתה הולכים לפגוע בהישג הזה". 

ח"כ רחל אדטו (קדימה) ציינה, כי "החתימה על ההסכם היתה חלק ממאמץ להביא לסיום שביתת הרופאים והניסיון להפנות יתר משאבים ורופאים לפריפריה. העובדה שרשות המסים החליטה על חבות במס הגבוהה ביותר ולא נשקלה האפשרות של מס בשיעור של 20% למשל, פוגעת בעיקרון היסוד של ההסכם".

יתר חברי הוועדה הצטרפו לקריאה שלא לפגוע במענק ע"י מיסוי מקסימלי שלו; ביניהם ח"כ שי חרמש (קדימה), ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) וח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו). 

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה) נתן רוח גבית לחברי הכנסת והודיע שיקדם מגעים בין הרופאים ובכלל זה ההסתדרות הרפואית לבין רשות המסים. לדבריו, "הרופאים צודקים. מאז שנחתם ההסכם היה ביקוש גדול מצד רופאים עד כדי כך שדובר על חשש לעזיבה רבה של המרכז. אנשים הגיעו לסורוקה ובתי חולים אחרים בצפון ובדרום אך עכשיו המגמה מפסיקה".

יו"ר ההסתדרות הרפואית , ד"ר ליאוניד אידלמן: "אמרו שחשוב שבפריפריה אנשים לא ימותו 6 שנים בממוצע לפני אנשים במרכז ועוד ועוד אמירות חשובות. אחרי חתימת ההסכם, פעם ראשונה בהיסטוריה ראינו רופאים ממרכז הארץ עוברים לעבוד בבתי חולים בצפון ובדרום, אך עכשיו רשות המסים מנסה להכשיל את המהלך. יש כאן פגיעה קשה בכוונות של כל הצדדים בהסכם שהושג. רופאים שינו תחומי התמחות עם פוטנציאל השתכרות נמוך יותר והעבירו את משפחותיהם ועתה מנסים לקחת מהם את מה שהגיע להם בדין".

סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, אהרון אליהו, הסביר בישיבה כי "ההחלטה על הטלת המס לא באה סתם כך. גם בהסכם היה ברור לצדדים שסוגיית המס קיימת, לגבי היקפו אולי יש לדון. לאחר שנחתם ההסכם פנו אלינו בצורה מסודרת, ואנחנו הגענו למסקנה שזו הדרך הנכונה. אנחנו לא קובעים את החוק אלא מפעילים אותו. אנחנו מוכנים לפתוח כיווני מחשבה אחרים ויתכן שניתן במסגרת החוק להגיע לנטל מס אחר". 

יו"ר הוועדה גפני, הודה לליצמן על מעורבותו בנושא וקרא לצדדים "להגיע להסכמות על-מנת להמשיך ולעודד רופאים לעבור לפריפריה ומצד שני, שלא לעבור על החוק מבחינת החבות במס".