רוחמה אברהם
רוחמה אברהםצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון חוק המחשבים - פעולות אסורות בתוכנה של ח"כ רוחמה אברהם בלילא (קדימה) שבא להרחיב את האיסור.

לפי הצעת החוק, תיאסר עריכה או הפצה של תוכנה גם אם אין בכך כדי לגרום נזק או שיבוש למחשב או לחומר מחשב אם עריכתה או הפצתה, לפי העניין, נעשו במטרה לחדור למחשב או לבצע פעולות שתוצאתן מידע כוזב, וכן במטרה לפגוע בפרטיות או לבצע האזנות סתר.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "סעיף 6 לחוק המחשבים, התשנ"ה–1995, אוסר עריכה והעברה של תוכנה הגורמת נזק או שיבוש למחשב או לחומר מחשב, ומכאן שאין איסור לערוך או להעביר נגיף מחשב שאינו בהכרח גורם נזק או שיבוש כאמור, אלא מאפשר חדירה והעתקה של מידע, כגון "סוס טרויאני".

לשם הצטרפותה של מדינת ישראל לאמנת מועצת אירופה בדבר פשעי מחשב משנת 2001 Council of Europe – ETS No  185 – Convention on Cybercrime (אמנת בודפשט), מוצע להרחיב את האיסור. מוצע לאסור עריכה או הפצה של תוכנה גם אם אין בכך כדי לגרום נזק או שיבוש למחשב או לחומר מחשב, אם הדבר נעשה בין היתר במטרה לחדור למחשב (עבירה לפי סעיף 4 לחוק) או לבצע פעולות שתוצאתן מידע כוזב (עבירה לפי סעיף 3 לחוק), וכן במטרה לפגוע בפרטיות או לבצע האזנת סתר.

בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית תבחן ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת את האפשרות להתאים את הוראות הסעיף המוצע להוראות אמנת בודפשט, שקובעת כי רק תוכנה שתוכננה או הותאמה בעיקרה למטרה שאינה כדין היא אסורה, ולקבוע כי עריכה והפצה של תוכנה דו-שימושית במהותה לא תהא עבירה פלילית. עוד תבדוק הוועדה אם יש להבהיר את היחס שבין הוראות הסעיף המוצע לעבירות הקבועות בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א–1981, ובחוק האזנת סתר, התשל"ט–1979.

9 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדת החוקה חוק ומשפט להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.