בית קברות. אילוסטרציה
בית קברות. אילוסטרציהפלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שירותי הדת היהודיים שהגישה הממשלה. לפי הצעת החוק, שאושרה סופית במליאת הכנסת, תקים המדינה לראשונה אתר קבורה במודל עסקי, ולא אתר קבורה המופעל על ידי מלכ"רים.

בית העלמין ברקת, אשר עומד במרכז החוק, מתוכנן ממזרח לכביש מס' 444 ומערב לכביש מס' 6 בשטח מחצבה נטושה. על פי המתוכנן יוקמו במקום בתי עלמין שיספקו כ 330 אלף חלקות קבר במספר שיטות קבורה בעיקר לתושבי גוש דן. בית העלמין יבנה בשני שלבים בשלב א' יפותחו תשתיות על ובשלב ב' יוקמו אתרי הקבורה.

בדיון שקיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה להכנת החוק, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, כי במודל עסקי היזם יוכל להרוויח וכך יואץ הפיתרון למצוקת חלקות הקבורה. מאידך, ביקשה הוועדה שהציבור לא יאלץ לשלם תעריף גבוה מאד. בשל הלבטים הרבים חקיקת החוק ארכה זמן רב, ואמש באה לכלל סיום.

החוק שהתקבל קובע תעריפים לגביית תשלום לחלקות קבר על פי סוג הקבורה על מנת לעודד קבורה רוויה. עוד קובע החוק, כי יתקיים פיקוח על המחיר וגם על חלקה חריגה לקבורת נפטרים בתשלום.

הישג נוסף של הוועדה הוא הקביעה בחוק שבן זוג נפטר המבקש לרכוש חלקת קבר לידו, ישלם 80% מהתעריף ואילו שני בני זוג שירכשו חלקה לקבורה משותפת ישלמו 64%.

בטרם אושר החוק תקף בחריפות ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) את הרעיון לפיו ייקברו מתים בבית הקברות במודל עסקי. "מדובר בביזיון של ממש. היו כאלה שהגדירו את עניין בית העלמין ב'ברקת' כ'מהפכה צרכנית בתחום הקבורה, על איזה 'צרכנות' הם מדברים? האם מוות וקבורה הוא עניין מסחרי? יש כאן נושא ערכי שנשכח כנראה על ידי התומכים בחוק. החברות קדישא נקראו כך משום שהם אמונים על החסד של אמת שהוא החסד הנעלה ביותר. הפיכה של חבורות הקודש הללו למסחריות לוקחת את הדברים החשובים הללו ומחללת אותם.

"מעבר לכך יש כאן פגיעה בנפטרים ובני משפחותיהם. זאת פעם ראשונה מאז קום המדינה שבתי העלמין ייגבו תשלום עבור חלקת קבר גם לחלקה שלא תימכר בחיים, כאשר כל מי שיבקש חלקת קבר, בין בקבורת שדה ובין בקבורת קומות, יאלץ לשלם עשרות אלפי שקלים", הוסיף ח"כ הרב אורי מקלב. "הקבורה היחידה שלא תעלה כסף ושתמומן לחלוטין על ידי הביטוח הלאומי היא קבורת כוכים, שהיא קבורה מאוד לא נדרשת. כיום רק כעשרה אחוז מוכנים להיקבר כך. יש כאן ניסיון להכריח את הציבור להיקבר שלא לרוחו, אלא אם כן יש בידיו ממון רב. זאת שערורייה. מדוע המדינה לא מכניסה את ידה לכיס ותתן את המגיע לנפטרים מכספים ששלמו בחייהם לביטוח לאומי", הוסיף.

"המדינה הכריזה על רפורמה בכל מערך הקבורה ומשנה את כל סדרי הקבורה בישראל, כאשר את האחריות הכוללת מגלגלים על הציבור", הוא אומר. "מחצבת ברקת, כשפעלה, שילמה למדינה עשרות מילוני שקלים מאגרות שנגבו לצורך הציבור על שיקום המתחם, אבל עכשיו כשהמתחם משתקם והופך לבית עלמין, המדינה אינה לוקחת את דמי השיקום ששילמה המחצבה אלא מגלגלת את אחריות השיקום על הציבור שיאלץ מעתה לשלם על קברים בבית העלמין החדש".

"מעבירים את בית העלמין לידיים פרטיות שאמורות להפוך אותו למסחר, מרחיקים את בית העלמין מהעיר ומקימים אותו במרחק של חצי שעת נסיעה מגוש דן ואת הכל מגלגלים על הציבור. למרות זאת, האוצר אינו נותן דבר משלו. את הכל הוא משית על הציבור ובנוסף פוגע במסורת ישראל בדבר הערכי של קבורת המת", סיכם מקלב.