אהוביה טבנקין

ערב לזכרו של אהוביה טבנקין ז"ל התקיים אמש (ראשון) ביישוב קדומים, בהשתתפות חבריו ומוכירי זכרו.

לפני שנה הלך לעולמו אהוביה טבנקין, איש ארץ ישראל השלמה, בנו של יצחק טבנקין מראשי ההתיישבות העובדת. וותיקי ההתיישבות הכירו את טבנקין מקרוב בעשרות השנים האחרונות בהן הוקמה והתפתחה ההתיישבות ביהודה ושומרון.

הרקע העיקרי לקשר בין ראשי ההתיישבות לבין אהוביה היה אביו יצחק טבנקין, האיש מספר אחד של הקיבוץ המאוחד, אדם שכל ילדיו הלכו במורשתו.

זה התחיל בבנו הבכור מויש'ל שפעל רבות למען ארץ ישראל השלמה, המשיך דרך יוספל'ה שהיה מח"ט בחטיבת הראל וגם פיקד על יצחק רבין, דרך חנהל'ה, אדריכלית שעזרה לנו בכל ליבה באחיזה בשומרון, ואהוביה הנחמד והחביב שהיה קצין מודיעין ובא יחד עם אביו לחזק אותנו עוד בשלבי האחיזה בחברון.

אהוביה הקים בעין חרוד סניף תומך ההתיישבות, שם ארגן חברים מסניפיה השונים של ההתיישבות העובדת לתמיכה במתיישבי יהודה ושומרון. על בסיס סניף זה הוקם מועדון 'עין ורד'. חשוב להדגיש את התמיכה המוראלית המשמעותית שהייתה למתיישבים כאשר חשו את הרוח הגבית מגיעה מאגפיה השונים של התנועה העובדת.

בשנת 68 זה היה די טבעי, כשהדברים היו בחסות אביו וסמוך לפטירת אביו, הייתה אז חבורה לא מבוטלת שתמכה בעקרונות ארץ ישראל השלמה. עם הזמן זה הלך והתייבש כמו ההתייבשות הכללית של כל הערכים מתנועת העבודה, והוא הפך למעין עוף מוזר, הוא וחבריו שהלכו והתמעטו. הם הצליחו להנחיל מעט מאוד לדור הצעיר. בשנים האחרונות לחייו החליט טבנקין לחזק את הקשר עם ההתיישבות והצטרף חלקית לישוב קדומים ואף למד בישיבה שבמקום.

כאשר אחיו נפטר פנה אהוביה לחבריו 'החדשים' ביהודה ושומרון וביקש מהם לומר במהלך הטקס הקיבוצי קדיש לעילוי נשמת אחיו, מהלך שהיה אז חריג מאוד ולמרות זאת, התקבלו הדברים בהבנה ובכבוד.

ומה באשר לדור הצעיר ביהודה ושומרון? ההיכרות החיה ביניהם לבין טבנקין, כאשר האחרון הקפיד להגיע מדי שבוע לביקור במאחזים ובגבעות השומרון כדי לחזק את ידיהם. זאת לבד מסיורי פתיחת הצירים בשומרון, סיורים שאליהם יצא בג'יפ שהוקצה לו על ידי הנהגת המתיישבים. הוא הפך לדמות מופת. היו לו רעיונות ויוזמות. הוא דיבר על החזרה לחומש עוד לפני שהייתה בכלל העקירה. הוא ראה את הנולד.

התייחסותו של טבנקין לעקירה הייתה חריפה מאוד ובמילים חריפות הוא תקף את האווירה הציבורית המאפשרת מהלך שכזה ובמילים חריפות במיוחד התייחס כלפי ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, הוא ניסה למנוע את המהלך בכל מאודו והתאכזב מהיעדר המאבק בכפר מיימון.

יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר שהיה חבר קרוב של טבנקין סיפר: "הוא כמעט אחרון הנפילים מהדור ההוא, אני מאוכזב לנוכח הקושי למצוא דמויות מסוגו של טבנקין בדור החדש ודור הביניים של ההתיישבות העובדת. אני מוצא פה ושם קצת צעירים ודור ביניים, אבל לא נתקלתי במישהו שמתקרב לתעוזה וליכולת שלו".

יו"ר המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, אמר בערב לזכרו: אהוביה באמת האמין שכאשר הוא נמצא בגבעה 777 באיתמר הוא מגן על עין חרוד".

ראש מועצת קדומים, חננאל דורני, סיפר על המפגש הראשון שלו עם אהוביה: נסעתי על ציר גלעד וראיתי את אהוביה עומד על הציר, לשאלתי מה הוא עושה כאן?, אהוביה ענה אני כאן כדי לשמור על הציר.