חזרו לאירופה כדי להילחם
חזרו לאירופה כדי להילחםארכיון פלאש 90

ביום חמישי האחרון התקיים טקס מיוחד בפאתי הדרך המובילה לירושלים. חודשה והוקמה מחדש האנדרטה לזכר חללי "התזמורת האדומה", שפעלה בשנות הארבעים נגד הצורר הנאצי ורבים מאנשיה נלכדו, עונו ונהרגו בידי הנאצים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם דוד איזבוצקי, אחיינו של הרמן איזבוצקי, אחד הלוחמים שחוסלו בידי הנאצים, ומי שהגה את רעיון חידושה של האנדרטה.

איזבוצקי מספר כי למרות היעדר פרסום מקדים טקס חנוכתה מחדש של האנדרטה היה טקס מוצלח ומכובד. על המניע שהוביל אותו ליוזמה הוא אומר כי זהו "הדחף להנציח את אלו שהקריבו במאבק נגד הנאצים".

על פעילותה של 'התזמורת האדומה', המחתרת שכמעט ואינה ידועה, מספר איזבוצקי כי הייתה זו קבוצת מרגלים בעלי תפיסה קומוניסטית שהתקבצו מעמים שונים לפעילות נגד הנאצים, לחמו, פוצצו מתקנים, העבירו מידע, זייפו מסמכים ועוד. מארץ ישראל יצאה קבוצת לוחמים יהודים חזרה לאירופה על מנת לחבור ל'תזמורת' במגמה להשתתף בפעילות נגד הצורר הנאצי. "האידיאולוגיה לא נתנה להם מנוחה. הם חזרו לאירופה והקימו את קבוצת המרגלים", מספר איזבוצקי המוסיף ומצטט מרשל גרמני שסיפר בזיכרונותיו כי ה'תזמורת' הייתה אחראית למותם של לא פחות ממאתיים אלף גרמנים.

על פעילותו של דודו, הרמן, מספר דוד ואומר כי זו התמקדה בקישור בין מוקדים שונים והעברת מידע ומסמכים ממקום למקום על גב התלת אופן שלו. כך גם עסק בגיוס פעילים ובזיוף מסמכים. בין לוחמי ה'תזמורת' היו כאמור בני לאומים שונים ובהם גם גרמנים. אחד הפעילים הגרמנים הלשין לנאצים על פעילותו של הרמן. הוא נלכד ועונה במחנה לאסירים פוליטיים בבלגיה באופן קשה ביותר, עד שלא ניתן היה לזהות את פניו, כפי שהעידה לוחמת המחתרת שרה גולדבברג.

מאוחר יותר הועבר הרמן איזבוצקי לברלין, שם נערף ראשו בידי הגרמנים.

דוד איזבוצקי מיצר על חוסר ההיכרות והידיעה של הציבור בישראל אודות ה'תזמורת' ומציין כי גם עובדי הקרן הקיימת שעסקו בהעברת האנדרטה למקומה החדש לא ידעו במה מדובר ו"חשבו שמדובר באזכרה לאנשי תזמורת כלשהי".