חיסון לכלבת.
חיסון לכלבת.צילום: פלאש 90

המרכז הארצי לרישום כלבים, המאגד את פרטי כלל הכלבים הרשומים בישראל, נפתח על ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות לפני למעלה משבע שנים. מאז הקמתו, מאגד המרכז את פרטיהם של כלל הכלבים הרשומים בישראל. השבוע נכנסה לתוקפה תקנה הקובעת כי גם מספר הטלפון של בעלי הכלב יופיע במרכז הרישום, בפרטים הגלויים לעיון הציבור באתר האינטרנט, על מנת שניתן יהיה לאתר בעלי כלבים ביתר קלות ומהירות, במקרה שהכלב הלך לאיבוד.

על פי התקנה, לא יופיע מספר הטלפון של בעלי הכלב בניגוד לרצונו. מי שלא מעוניין כי פרטיו יופיעו, ימלא טופס ייעודי באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, או לחלופין ידווח על כך לרופא הווטרינר המטפל בכלבו או לרופא הווטרינר הרשותי, והמספר יוסר מהמרכז הארצי לרישום כלבים.

הפרטים המפורסמים במרכז הרישום מאפשרים לציבור, לעמותות למען בעלי חיים ולרשויות הווטרינריות העירוניות לאתר את בעליהם של כלבים משוטטים שאבדו ולהשיבם לבעליהם. כמו כן, במקרה של נשיכה או תקיפה, ישנה אפשרות לברר את פרטי הכלב, תוקף רישיונו וחיסונו נגד מחלת הכלבת, לפי פרטי הבעלים. ועדת הכלכלה של הכנסת, שאישרה תקנה זו, קיבלה את הטיעון כי האינטרס הציבורי ליצור מאגר מידע אמין ונגיש לציבור מתוך דאגה לבריאותו גובר על אינטרס צנעת הפרט.

ממשרד החקלאות נמסר כי מאז הקמת המרכז הארצי לרישום כלבים, מתקבלות מדי יום כ- 15 הודעות על אובדן או מציאה של כלבים. מרכז הרישום מבצע "איחוד משפחות" של כלבים אבודים ובעליהם באמצעות הצלבה של נתונים של כלבים אבודים וכאלה שנמצאו, זאת בנוסף ל"איחודי משפחות" שמתבצעים ישירות לפי המידע שבאתר, מבלי ליצור קשר עם המשרד. הוספת מספרי הטלפון של הבעלים לצד פרטי הכלבים, תאפשר לאתרם ביתר קלות, במידת הצורך, ובכך למנוע מקרים עצובים של כלבים שאבדו ולא מצליחים לאתר את בעליהם.

במשרד מוסיפים ומספרים על מספר דוגמאות למקרים שכאלה: קחו לדוגמא את הכלב מיגל מרשפון שאבד לפני כשבועיים. בעליו פנה למרכז הארצי לרישום כלבים ודיווח כי הכלב נעלם. יום למחרת, פנה אדם נוסף למרכז הארצי לרישום כלבים וביקש לדווח כי מצא כלב משוטט לבדו. המוצא, מראשון לציון, סיפר למנהלת המרכז הארצי לרישום כלבים כי מצא את הכלב ברחובות ראשון לציון, ותיאר בפניה את הסימנים המזהים של הכלב. לאור ההתאמה בין התיאורים, היא חיברה בין המוצא הישר לבעלי הכלב ואלו נפגשו והביאו לאיחוד מחודש של הכלב עם בעליו.

מקרה נוסף בו התערבות המרכז הארצי לרישום כלבים סייעה להביא לאיחוד בין הכלב לבעליו הוא המקרה של הכלב טאו-טאו. בעלת הכלב, תושבת בית שאן, דיווחה על היעדרו בסוף נובמבר 2011. באפריל 2012, חמישה חודשים(!) לאחר הדיווח, עלתה התראה במרכז הארצי לרישום כלבים, באשר לחוסר תקינות בתהליך העברת בעלות על כלב. מנהלת המרכז בדקה וגילתה כי על אותו כלב אובד בוצעה העברת בעלות מבלי לשנות את כתובתו. כתובת הבעלים החדשים היתה בדימונה.

בחינה מעמיקה והתחקות אחר השתלשלות האירועים לימדה כי הכלב נגנב, לכאורה. בעליו המקוריים עודכנו בפרטי המקרה ואף יצרו קשר עם הבעלים הרשומים החדשים, על מנת לקבל את הכלב בחזרה. המקרה עורר תגובות נזעמות והגיע בסופו של דבר לדיון בבית המשפט, אשר השיב את הכלב לבעליו המקוריים עד להחלטת השופט.

במשרד החקלאות מוסיפים ומדווחים כי נכון להיום כולל המרכז מידע אודות כ- 473,310 כלבים (חיים). הוא פתוח לעיון הציבור באינטרנט וכולל את הפרטים הבאים: שם מלא וכתובת של בעלי הכלב ופרטים על הכלב, כדוגמת: מתי חוסן נגד כלבת, האם הוא מעוקר או מסורס, מה גילו, האם הוא משתייך לקבוצת הכלבים המסוכנים וכו'. בעקבות תיקון התקנות, החל מהיום יפורסמו גם מספרי הטלפון של בעלי הכלבים במרכז הרישום. מטרת המרכז להסדיר את הפיקוח על כלבים במדינת ישראל וליצור מאגר נתונים אחד, כלל ארצי, הכולל בתוכו פרטים של כל הכלבים הרשומים בישראל, מתוך דאגה לבריאות הציבור ובעלי החיים.