ביניש מקבלת את האות. היום
ביניש מקבלת את האות. היוםצילום: אורי חבושי – אינסומניה

"אני מאמינה שהכוחות הדמוקרטיים במדינת ישראל הם חזקים. יש כמובן תופעות מדאיגות ואי אפשר להכחיש זאת, אבל אני אופטימית".

דברים אלו אמרה נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, בטקס קבלת "אות יקיר הכרמל" של אוניברסיטת חיפה שהתקיים במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה-40 של האוניברסיטה.

לדבריה, "הקולות המתנגדים הם קולניים וחזקים, אבל הם לא הרוב. אני מאמינה ברוב הדומם שלא ייתן למוטט את המשטר הדמוקרטי שלנו. אני חושבת שניסיון אמיתי לערער על מעמדו של בית המשפט העליון לא ייצלח כאן".

ביניש התארחה בפאנל מיוחד שנערך לציון 20 שנים לפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה בהשתתפות מרצי הפקולטה פרופ' גד ברזילי, פרופ' שולמית אלמוג ופרופ' עלי זלצברגר.

השאלה המרכזית שנשאלה השופטת נגעה למתח שבין הכנסת לבית המשפט העליון וגם כאן הביעה אופטימיות, "יש מתח טבעי וקבוע, שאי אפשר למתוח עליו ביקורת, בין הרשויות, כמובן כשמדובר בבית משפט שיש לו כוח לבקר את הממשל, או לשיטתנו, אפילו לבטל חקיקה. עד גבול מסוים, משיכת החבל בין הרשויות היא טבעית. משיכת החבל הזו מפסיקה להיות טבעית כשהפתרון שהכנסת מציעה הוא להגביל את כוחו של בית המשפט. לא זאת הדרך. אני חושבת שהמציאות בישראל הוכיחה שחשוב לשמר את הביקורת השיפוטית ולא להגביל אותה".

ביניש ציינה, כי "יש שיטות משפטיות שבהן הביקורת מוגבלת יותר בנושאים הקשורים לביטחון, אבל אני חושבת שאנחנו לא יכולים להרשות זאת לעצמנו. במסגרת האיזון הזה מותר לכנסת, שלא מקבלת פרשנות זו או אחרת של בית המשפט, לשוב ולחוקק חוק אחר. וצריך להביא בחשבון שגם החוק החדש יעמוד לביקורת של בית משפט – זהו האיזון הלגיטימי. אני חושבת שאנחנו במובן הזה במסלול הנכון, וכמובן יש כאלה שלא אוהבים את זה".

לדבריה, בית המשפט הוא מוסד שההיבט החברתי חייב להיות חלק משליחותו, "הפערים והבעיות החברתיות מעיקות ומעיבות על החברה בישראל ולבית המשפט יש תפקיד בעניין זה, ככל יכולות וסמכותו".

השופטת בינייש שמרה על הקו האופטימי גם כשנשאלה על המצב החברתי בישראל, "בואו לא נעשה אידיאליזציה לעבר. לפעמים כשמסתכלים לאחור רואים שגם אז לא הכל היה אידילי. בואו לא נשלה את עצמנו שפעם הכל היה טוב. כמובן שגדלנו כחברה וכך גם הבעיות גדלו, אבל אני חושבת שאנחנו גם הרבה יותר ביקורתיים וכבר לא מוכנים לקבל דברים שהיינו מוכנים לקבל בעבר. זו תעודת כבוד לחברה הישראלית".

השופטת ביניש התייחסה גם לשינויים הטכנולוגים וההשפעה האפשרית שלהם על מערכת המשפט, "נושאים כמו שמירה על פרטיות, צנזורה, השאלה כמה אפשר לעמוד על המשמר בנושאים אלה במציאות של ימינו? ייתכן בהחלט שההליך המשפטי ייראה אחרת בעתיד הקרוב. זה ישפיע גם ערכית – הרבה מהדפוסים שלנו יישתנו, אם נרצה או לא נרצה".

כאמור, בתום הפאנל הוענק לשופטת ביניש "אות יקיר הכרמל" על ידי נשיא האוניברסיטה פרופ' אהרון בן-זאב והרקטור פרופ' דוד פרג'י, והשופטת ביניש סיכמה, "בכל פעם שהייתי בקשר עם אוניברסיטת חיפה, התרשמתי מהאופי הייחודי של המוסד, מהאופי הפלורליסטי ומהמגוון האנושי. יש כאן עשייה מעשית ואקדמית שמבחינתי היא במסגרת העשייה החברתית של המשפט".