בכירי משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בראשות השרה אורית נוקד ומנכ"ל המשרד, יוסי ישי, ביקרו היום (שלישי) בענף הזית שבמועצת הצמחים.

משרדי ענף הזית ממוקמים בבית חנניה שבצפון, במבנה שהיה בעבר, בית הקיץ של הנציב העליון הראשון בזמן המנדט הבריטי, הרברט סמואל.

כחלק מהביקור, נערך דיון אודות מצב ענף הזית הישראלי בהשתתפות: השרה המנכ"ל, ח"כ שאקיב שאנן, ראש מועצת הצמחים, צבי אלון, ראש ענף הזית, ד"ר עדי נעלי, יו"ר הועדה הענפית, ג'אמל מדלג, חברי הועדה הענפית  ונציגי מגדלים ובתי הבד.

מגדלי הזיתים, בעלי בתי הבד ובכירים נוספים מענף הזית שטחו בפני השרה את הסכנה הקיומית הניצבת מול ענף הזית בכלל והחקלאים, מגדלי הזיתים, בפרט.

לטענתם, ענף הזית הישראלי סובל בשנים האחרונות מתופעה הולכת וגוברת של זיופי שמן זית וגידול באחוזי הייבוא של שמני זית באיכות ירודה ומכירתם ברשתות השיווק. בנוסף, מגדלי שמן הזית במדינות האיחוד האירופי נהנים מסובסידיות הן מהאיחוד האירופי, והן ממדינות המוצא, המקשות על המגדל והיצרן הישראלי להתחרות במחירים הנמוכים של השמנים המיובאים והמזויפים.

מנגד, הוצאות הגידול של מטעי זיתים והפקת שמן זית עלו משמעותית בשנים האחרונות, בגלל עלית מחירי המים, עלויות השמירה, שכר עבודה בישראל, תשלום מסים מלאים ועוד.במצב הנוכחי, מגדלי הזיתים, אינם יכולים לשאת בעליות הכבדות, דבר אשר יביא לכריתת מטעי זיתים שלמים ולפגיעה אנושה בענף הזית.

המגדלים מציינים, כי שמן הזית הישראלי, נחשב לאחד משמני הזית האיכותיים ביותר המופקים בעולם וזוכה להכרה בינלאומית בגין טבעו ואיכותו. בעוד כשבוע, יתארחו בארץ מגדלי שמן זית מכל העולם לתחרות 'טרה אוליביו' העולמית. במהלך שהותם בארץ, ילמדו בין היתר, יצרני השמן מכל העולם, על הענף בישראל וסגולות שמן הזית המקומי.

השרה נוקד אמרה, כי "בתקופה האחרונה, הגביר המשרד,  את האכיפה בכל הנוגע לשמני זית מזויפים, המסכנים את בריאותו של הציבור." עוד אמרה נוקד, כי משרדי החקלאות והתמ"ת שוקדים על פתרון לבעיותיו של ענף הזית תוך אמונה שנמשיך ליהנות מתוצרת ישראלית ואיכותית של שמני זית".

ד"ר עדי נעלי, ראש ענף הזית במועצת הצמחים אמר: "כיום בישראל קיימים כ-300 אלף דונם של מטעי זיתים אשר יספקו במסיק הקרוב כ- 18 אלף טון של שמן זית ישראלי איכותי. כל עוד לא יינתן מענה לבעיות זיוף שמני זית ולייבוא הזול והלא איכותי המגיע מחו"ל, יאלצו החקלאים לרוק לפח כמות משמעותית מהשמן, לעקור מטעים, ולמעשה, נוכל לסגור את הענף כולו".

ענף הזית במועצת הצמחים חידש לאחרונה את תו האיכות לשמן הזית - חותמת איכות המוענקת על ידי ענף הזית ומעידה על איכות וטיב המוצר,  ונהוגה זה מספר שנים. תו האיכות המחודש מלווה בבדיקות איכות מהחדישות והמתקדמות בעולם, מטרתן של בדיקות קפדניות אלו, כי הצרכן הישראלי יקבל אך ורק שמן זית ישראלי איכותי.