עם הספר. נתניהו, לבנת והסופרים
עם הספר. נתניהו, לבנת והסופריםצילום: משה מילנר - לע"מ

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל. על פי החוק, על כל ספר שיוצא לאור תחול תקופת הגנה של 18 חודשים במהלכה לא ישתנה מחירו הנקוב לצרכן. 

מטרת החוק להגן על הכנסות הסופרים. החוק גובש בחודשים האחרונים על ידי השרה לימור לבנת בשיתוף משרד המשפטים, המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה והתאחדות הסופרים והמו"לים בישראל.

קודם להחלטת ועדת השרים, נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התרבות לימור לבנת, עם שלושת הסופרים צרויה שלו, רם אורן וחגי ליניק. השלושה ברכו את ראש הממשלה ושרת התרבות על ההחלטה לחוקק את החוק שיביא לתיקון העיוותים הקיימים בענף הספרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין במהלך הפגישה: "כעם הספר אנו מחויבים לשמירה על פרנסתם של הסופרים אשר יוצרים את אוצרות התרבות שלנו. חוק הסופרים יוצר את האיזון הנכון בין השאיפה לכך שספרים לא יהיו מוצר יוקרה ושכולם יוכלו ליהנות מחווית הקריאה, לבין הצורך להגן על היוצרים ועל היצירה".

השרה לימור לבנת הדגישה את הצורך לעשות אבחנה בין ספרים שהם מוצר תרבותי למוצרי צריכה אחרים. "ספר הוא לא קוטג'. חובתנו להבטיח שהציבור הישראלי בהווה ובעתיד יוכל ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית. זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית".

בפתח ישיבת הממשלה לציון חודש הקריאה ושבוע הספר, הציגה השרה לבנת נתונים אודות הרגלי הקריאה של אזרחי ישראל. על פי נתוני משרד התרבות, ב-4 השנים האחרונות חלה עליה של כ-18.5% בשנה באחוז הקוראים, וכי כ-600 אלף אזרחים השתפו בפעולות תרבות בשנת 2011. בנוסף, אישרה הממשלה פה אחד החלטה לקידום הספרות והשירה העברית, בין השאר באמצעות אירועים הפתוחים לקהל הרחב בספריות הציבוריות ביניהם מפגשים עם סופרים בספריות ובבתי קפה, טיולים בעקבות ספרים ועוד.

בהקשר זה הוסיף ראש הממשלה נתניהו: "חשוב לנו כממשלה, כמדינה, כעם, לעודד את הקריאה והכתיבה. אנחנו עם הספר, גם בעידן הטאבלט. עלינו לשמור על המסורת של קריאה על מנת שלא לגרום לפרימה ולאובדן - לא של הזהות והתרבות, ולא של יכולת הכתיבה והפרנסה של סופרים. כשהיינו ילדים היינו קוראים הרבה. רבים מאיתנו הורגלו לכך שלפני שהולכים לישון  - ההורים היו קוראים סיפור. אני הייתי רוצה לחזור לזה, אבל לא רק לפני השינה, אלא לגרום לכך שבאמת ילדי ישראל יקראו וסופרי ישראל יוסיפו לכתוב".

השרה לבנת הוסיפה: "עלינו להמשיך לפעול לקרב את הציבור לקריאה, לסופרים, למשוררים ומעל הכול - לשפה העברית".