הצצה לפעילות יחידת המעבריםקובי פינקלר ויוני קמפינסקי

"אנחנו כאן כדי בהגדרה, לעצור טרור: אנחנו מחפשים אמצעי חבלה, סכינים, נשקים, מטענים." כך במילים ברורות מסכם סא"ל ארז רבן את שנות פעילותה של יחידת המעברים המציינת בימים אלו עשר שנים לקיומה.

יחידת המעברים של המשטרה הצבאית בגדוד תעוז מטפלת בעשרות רבות של חסמים, מחסומים ומעברים. יש מהם מעברים לכלי רכב, יש מהם לבני אדם, לעיבוד שדות חקלאיים, למעבר סחורות או בסיכומו של דבר, לאפשר את מעבר החלק והנח של כמאה אלף פלסטינאים, בעלי אישור עבודה בישראל. מדובר ביחידה הפועלת במחסומים ובמעברים בקו התפר, כאשר השוטרים הצבאיים  המאיישים אותה עברו מסלול הכשרה מיוחד, במטרה לשפר את השירות לתושבים הפלסטינים.

באולמות המעבר, ניתן למצוא קרוסלות משוכללות שננעלות בעת גילוי אדם חשוד, משקפי כבודה, שערים מגנומטריים וחדרי בידוק. מעבר האנשים נעשה באמצעות כרטיסים חכמים "שמזהים את העוברים"  לפי כל הנתונים.  רק לפני חודשיים גילה אחד מלוחמי היחידה מטעני נפץ וסכינים בכניסה לבית המשפט הצבאי בריחן.

אחד המעברים הרבים הוא מעבר תאנים. כן, גם השם לא נבחר במקרה. סא"ל ארז רבן מפקד תעוז בשנים האחרונות מסביר כי ישנה  חשיבות לשם. ברגע שהחייל או החיילת יודעים שמדובר במעבר שגם השם בו הוא עברי הם מפנימים היטב את העובדה שהם המחסום האחרון לפני הפיגוע.

כך לדוגמא במחסום הל"ה, "אתה יכול להגיד לחייל שהוא שומר על ג'בע, ואתה יכול להגיד לו שהוא שומר על קיבוץ נתיב הל"ה. קיים הבדל מהותי בין השניים", מסביר ארז.

מאז אוגוסט 2010, מהווה מעבר תאנים פיילוט למגמת ה"תיעוז" בצה"ל, שפירושה, על קצה המזלג, העברת מעברי יהודה ושומרון לאחריות בלעדית של כוחות גדוד תעוז של המשטרה הצבאית. נציין כי הגדוד זכה בעבר בתואר היחידה המצטיינת של החיל.