מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, השתתף היום (חמישי) בכנס של מכללת שערי משפט בנושא: "השחיתות כסכנה קיומית".

לינדנשטראוס יצא בחריפות נגד הקלות בגזר הדין של עבריינים שהורשעו בעבירות של טוהר המידות, "אני לא ממרוצה מרמת הענישה בעבירות הנוגעת לטוהר המידות מן הראוי לתת ענישה ראויה לאותם אלה שהורשעו כדין. רק ענישה חריפה יכולה למנוע המשך תופעה של פגיעה בשחיתות הציבורית. ענישה ראויה צריכה להעדיף אינטרס ציבורי בגזירת העונש".

ביחס לתקשורת כגורם מבקר אמר לינדנשטראוס "התקשורת היא הצינור שבינינו ובין הציבור אין לנו דרך אחרת. אני מברך את התקשורת על רמת התחקירים שעלתה מאוד בשנים האחרונות כולל התייחסות פרשנית על מה שעושה המבקר, זוהי תפקידה של העיתונות לבקר את המבקר ואני מברך על כך".

לינדנשטראוס ענה לשאלת סטודנט למשפטים בשערי משפט בקשר ליחסים האישיים בין המבקר ובין היועמ"ש לממשלה, "אני בא משיחה עם היועמ"ש כעת והקשר טוב. אם היו חילוקי דעות אז היו וצריך למצוא דרכים לגשר עליהם. אם הייתה בעיה היא הסתיימה ואין לי טענות. המערכת כיום תקינה בהחלט".

המבקר ציין בדבריו את הרגשת היציאה מהתפקיד כמבקר המדינה "אני יכול לומר כעת שלמשרד המבקר יש פעילות רבה בנושא השחיתות והנושא נקלט שם בצורה חשובה מאוד".

לדבריו, האחריות האישית היא אחד הגורמים החשובים בביקורת  "ההרגשה במהלך התפקיד הייתה שצריך בביקורת נגד השחיתות ללכת לראש הפירמידה ולא לש.ג והפכנו את התפיסה הזו להלכה למעשה. זהו נושא רגיש ויש תומכים ושוללים אבל אני אומר שאחד האמצעים החשובים ביותר למאבק למען חברה נקייה וטהורה הייתה העובדה שאנו פועלים מול ראש הפירמידה ולא ניגשים לתחתית הפירמידה".

לינדנשטראוס דיבר על שיטת עבודת משרד המבקר שהנהיג מאז כניסתו לתפקיד "אנו עורכים ביקורות ובזמן אמת ואנו לא נכנסים לתהליך היסטורי. למשל במלחמת לבנון השנייה ליוו 30 אנשים מטעמינו  בתהליך הביקורת וצה"ל אימץ כמעט את כל המסקנות שלנו ותיקן את מה שהיה צריך לתקן".

עוד הוסיף המבקר, כי קבע לפרסם במהלך כהונתו שמות המבוקרים "אם רוצים להלחם למען טוהר המידות חייבים לפרסם שמות המבוקרים. הזהירות היא חלק נכבד מן הדבר הזה. ההרגשה שלנו היא שפרסום שמות תרם תרומה בנושא המאבק שחיתות".

לינדנשטראוס ציין את הדרך שעוד מחכה במלחמה לשחיתות. "יש עדיין פינות לא מעטות שמשם צריך להלחם ולעקור את הצמחים הפראיים האלה. אתם שומעים על מקומות שם המינויים של בני משפחה אחת שממונים במקום מסוים ויש פגיעה קשה בנושא המכרזים. הבעיה העיקרית בזה היא שהדיונים המשפחתיים אמנם מקצרים תהליכים אבל מונעים את הדיונים הדרושים. אנו צריכים לשמור על הרמה של ניהול ע"י גופים שונים וצריך להבין שהביקורת מטרתה ליצור חברה טובה יותר לישראל אמינה יותר ונקייה יותר".  

עוד ציין המבקר לינדנשטראוס את הנוהג האירופאי בו מבקר של מדינה אחת הוא שמבקר את המבקר של מדינה שכנה, "יהיה קשה אצלנו שהמבקר הירדני או הסורי או העיראקי יעשה ביקורת למבקר הישראלי או להפך, זה נראה לי הזוי", אמר לינדנשטראוס.