רב קו רכבת קלה הרכבת הקלה
רב קו רכבת קלה הרכבת הקלהצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (ראשון) בקריאה ראשונה לאפשר לשר התחבורה להקים ועדת ערר על הקנסות שמטילה זכיינית הרכבת הקלה בירושלים חברת סיטיפס.

ח"כ רותם הסביר כי כיום ישנה ועדה של הזכיינית סיטיפס, אך לא ניתן לערער על החלטתה. הוא ציין כי ועדת השרים לחקיקה לא אישרה להוסיף להצעה שינוי והפחתה של גובה הקנס ואמר כי החוק נועד לאפשר למי שחולק על ההחלטה של חברת סיטיפס בעניינו לערער לוועדה שיקים שר התחבורה.

לפי ההצעה, מי שיעמוד בראש הוועדה יהיה מי שמוסמך לכהן כשופט בבית משפט שלום ויהיו בה נציג ציבור ונציג משרד התחבורה. ח"כ מקלב ציין כי הוועדה מודעת לכך שהזכיין טוען שמדובר בהפרת חוזה הזיכיון ולכן לא אישרה להפחית את הקנס או לאפשר בפעם הראשונה לתת לנוסע אזהרה במקום קנס. ח"כ מקלב הוסיף כי סיטיפס היא החברה העסקית היחידה שיש לה סמכות לתת קנסות. "כשאין ועדת ערר שהאזרח יכול לטעון טענותיו בפניה הדבר הוא בלתי תקין ולכן יש צורך בהצעת החוק הזו. כל הזמן אנחנו מתלוננים על סיטיפס, עכשיו עברנו למעשים", אמר.

מנכ"ל סיטיפס, יהודה שושני, טען כי סכום הקנס ואמצעי האכיפה נקבעו על ידי המדינה הן בחוק והן בהסכם הזיכיון. "אנחנו לא מתנגדים להקמת ועדת ערר, אך אין חובה כזו בחוק או בחוזה הזיכיון. אנחנו מפעילים מיוזמתנו מנגנון לטיפול בקנסות ושינוי החוק והחוזה יהיה ערוך בעלויות לזכיין". לדבריו, המדינה בחרה פעם נוספת לעקוף את הסכם הזיכיון עם גורמים בינלאומיים באמצעות חקיקה. נציגי סיטיפס ציינו כי בינואר החלה החברה לתת קנסות ועד עתה ניתנו כ-16,000 קנסות. לחברה הגיעו כ-8,000 בקשות לביטול, מתוכם נבחנו כ-5,000 ו-90% נענו בחיוב כך שכ-4,500 קנסות בוטלו.

ח"כ רותם התייחס לטענות כלפי המדינה ואמר כי סיטיפס לא מבינה כי מדובר בהצעת חוק פרטית שהגישו חברי כנסת שראו אזרחים סובלים ולא המדינה. "אחרי שהאזרחים סבלו מהבנייה עכשיו הם לא יכולים לנסוע כמו שצריך", אמר ח"כ רותם. כמו כן הוועדה קיבלה את הצעתו של ח"כ רותם לפיה החוק יחול על קנסות שיינתנו מיום הפרסום ותשלומן יידחה עד אשר תקום ועדת הערר שתאפשר לטעון בפניה.