נשיא חוף השנהב וראובן ריבלין
נשיא חוף השנהב וראובן ריבליןאיציק הררי, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין נפגש הבוקר (שני) בלשכתו עם נשיא חוף השנהב, אלסאן אווטארה, המקיים ביקור נשיאותי בישראל לראשונה מזה 50 שנה.

במהלך הפגישה שוחחו יו"ר הכנסת ונשיא חוף השנהב על מכלול היחסים והקשרים בין חוף השנהב לישראל, ודנו גם בסוגיית ההגירה מאפריקה, ובכלל זה מחוף השנהב, שישראל מתמודדת עמה.

אווטארה אמר לריבלין כי "אנחנו מכירים היטב את בעיות ההגירה, גם כמדינה קולטת פליטים וגם כמדינה שממנה ברחו 250 אלף פליטים בתקופת המשבר הפוליטי החמור שפקד אותה. עד היום, עלה בידינו לצמצם את מספר הפליטים במדינות העולם, לכ-60 אלף, ואנו תקווה שישובו לחוף השנהב בחודשים הקרובים. עבורי, זה די משפיל לראות את אזרחי אפריקה מנסים להגיע לארץ אחרת כמעט בכל מחיר, זה נורא לראות את הנוער האפריקאי מנסה לצלוח את הים וטובע בדרך לאירופה".

"מטרתנו לפתח את אפריקה ולהשאיר את הנוער אצלנו. על פי האינפורמציה ששמענו יש בישראל כאלפיים תושבי חוף השנהב, אנחנו לא בטוחים שהמספר הזה מדוייק. לדידנו, חלק גדול מהרשימה אינם אזרחי חוף השנהב. נבדוק את הרשימה הלכה למעשה ונשיב את אזרחנו לארצם ולמולדתם תוך שיתוף פעולה מלא עם ישראל", הוסיף נשיא חוף השנהב.

יו"ר הכנסת ברך את הנשיא אווטארה על מאמציו לקידום דמוקרטיה ויציבות בארצו, ועל היותו מהלוחמים הגדולים למען הדמוקרטיה בעולם, והעלה את בעיית ההגירה מאפריקה, "אנחנו נתקלים היום בבעיה של הסתננות מאריתריאה וסודן. הגירה זו יוצרת מעמסה כלכלית וחברתית, עשרה אחוז מתושבי אילת הם מהגרים, וזה יוצר אי שקט".

ריבלין ציין, "ישראל מכבדת את כל האמנות הבינלאומיות בכל מה שנוגע לפליטים, אנחנו מכבדים את הצורך של פליטים להיות מוגנים כי אנחנו בעצמנו היינו פליטים. כאשר שרר בארצך חוסר יציבות, קיבלנו פליטים מחוף השנהב. אלא שכיום בסיני יש אנרכיה, וחצי האי סיני משמש גשר יבשתי לאלפי אפריקאים הנכנסים לישראל. אנחנו נאלצים לבנות גדר בין סיני לישראל וייתכן שנאלץ לעשות זאת גם בצד הירדני".

עוד הוסיף ריבלין כי "נציבות הפליטים של האו''ם מצדיעה לישראל על התמודדותה עם הסוגיה. אנחנו עם למוד פליטות וגולה, ואיננו מקלים ראש במצוקתם של אזרחים ממדינות אחרות ואולם, ההגירה מאפריקה דרך סיני מהווה איום אסטרטגי; אנו בונים גדר בין ישראל למצרים וייתכן שנאלץ לעשות זאת גם בצד הירדני".

נשיא חוף השנהב ברך את ריבלין ואמר: "אנחנו מבקרים בישראל חמישים שנה מאז ביקורו ההיסטורי של הנשיא הראשון של חוף השנהב. אני מביא לכם את דרישת השלום החמה של העם בחוף השנהב ומאשרר את היחסים ההדוקים בין חוף השנהב לבין מדינת ישראל. בשנים האחרונות ארצי ידעה תהפוכות ורגעים קשים למדי. והקדימות שלנו היא לבקר אצל ידידנו ולהסביר להם לאן פנינו מועדות וכיצד אנחנו מקדמים את היחסים. היה מאבק עקוב בדם בין אחים בחוף השנהב, אבל אנחנו עושים צעדים לקראת יצירת דמוקרטיה אמתית".

לקראת סיום פגישתם יו"ר הכנסת ונשיא חוף השנהב סיכמו על הקמת אגודת ידידות פרלמנטרית משותפת לשני הפרלמנטים לחיזוק הפרלמנט בחוף השנהב.